Asiens rigeste mand går ind i luftfart

Den Hong Kong-baserede finansfyrste Li Ka-shing vil gå ind i luftfart. Det skal ske gennem køb af ejerandele i eller fly fra irske AWAS, der er en af verdens største flyleasingvirksomheder.

Virgin-stifteren Sir Richard Branson udtalte engang de nok så berømte ord. “Det letteste måde at blive millionær på, er at være milliardær og derefter gå ind i luftfart.“

Det har mange måttet sande, da luftfart er en særdeles udfordrende branche, hvor det pludseligt kan gå rigtigt stærkt i den forkerte retning, hvis der træffes store fejldispositioner.

Det afholder dog ikke Asiens rigeste finansfyrste, Hong Kong-forretningsmanden Li Ka-shing i at gå ind i luftfart. I forvejen ejer og kontrollerer den asiatiske rigmand Cheung Kong Holdings og konglomeratet Hutchison Whampoa Ltd, der er beskæftiget med ejendomme, telekommunikation, havne og detailhandel.

Cheung Kong Holding har i en meddelelse til fondsbørsen i Hong Kong oplyst, at man har afgivet et ikke-bindende bud på køb af fly fra Ansett Worldwide Aviation Services (AWAS) med hovedsæde i Irland.

Irske medier rapporterer, at der kan være tale om en handel til fem mia. dollar, eller godt 28 mia. danske kroner, for op imod 100 fly.

Vil øge afkast af kontantbeholdning
Baggrunden for at gå ind i luftfart er ønsket om at tilføje endnu et forretningsområde, der ikke er så afhængigt af den politiske og økonomiske usikkerhed i regionen.

“Cheung Kongs plan om at diversificere ind i luftfartsrelaterede investeringer kan være en måde at øge afkastet af den store kontantbeholdning,“ siger analytiker Jonas Kan fra Daiwa Securities til nyhedsbureauet AFP i Hong Kong.

Modellen har også tidligere været benyttet af A.P. Møller-Mærsk, idet Dansk Supermarked en overgang stod som ejer af en del af de fly, som daværende Maersk Air benyttede til rute- og charterflyvninger.

AWAS er i dag ejet af den britiske kapitalfond Terra Firma og har en portefølje på mere end 300 fly, der er udlejet til flere end 100 flyselskaber over hele verden. Blandt de større kunder er Thai Airways og Qantas Airways.

Li Ka-shings ældste søn, Victor Li, forsøgte i øvrigt sidste år forgæves at købe sig ind i Air Canada. Købet af den store aktiepost blev forpurret af en uenighed med flyselskabets fagforeninger.