Airbus A319 fra Atlantic Airways i Billund Lufthavn. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Atlantic Airways afskediger en tredjedel af de ansatte

Det færøske flyselskab er hårdt ramt af coronakrisen, og selskabet har tirsdag meddelt, at 90 ud af 240 ansatte vil blive afskediget ved månedens udgang.

Siden Færøernes landsstyre i marts valgte at fraråde ”alle ikke strengt nødvendige rejser ud og ind af Færøerne”,  har Atlantic Airways opretholdt tre ugentlige flyvninger til København.

Sådan vil selskabet fortsætte indtil den 1. juni, men der går muligvis en måned mere med et reduceret trafikprogram, da der stadig er et krav om 14 dages hjemmekarantæne ved ankomst til Vágar Lufthavn, der betjener de 18 øer i Nordatlanten. Det er ikke ligefrem noget, der trækker turister til.

Myndighedsrestriktionerne i kombination med en stærkt reduceret efterspørgsel har tvunget Atlantic Airways til at gribe til afskedigelser. Tirsdag har selskabet således meddelt, at man vil afskedige 90 ansatte, hvilket svarer til lidt mere end en tredjedel af arbejdsstyrken i det færøske flyselskab, der tæller 240 ansatte.

“Vi håbede, at landsstyrets hjælp var nok, da vi satte 180 af vores ansatte på det særlige program under ALS (den færøske arbejdsløshedsforsikring og arbejdsanvisning, red.), men desværre var det ikke nok. Derfor er vi tvunget til at tage det næste skridt, hvilket vil blive at afskedige mange af vores gode og hårdtarbejdende medarbejdere,” siger Jóhanna á Bergi, der er administrerende direktør i Atlantic Airways.

To helikoptere og tre fly
Da Færøerne i marts lukkede ned som følge af COVID-19-pandemien var der i begyndelsen kun mellem 20 og 30 passagerer på hver af de tre ugentlige afgange mellem Vagar og København, men det tal er sidenhen vokset til i gennemsnit mellem 80 og 90 passagerer per afgang.

Flyene, der er indrettet med op til 174 sæder, har været opdelt med patienter i den bageste del af kabinen, sundhedspersonale i den midterste del, mens de almindelige passagerer har været placeret forrest i flyet. Siden coronakrisens udbrud har der også været ad hoc-charterflyvninger til og fra Oslo med norsk mandskab, der arbejder med tunnelboringer på Færøerne. Der har også været flere besætningsudskiftninger på skibe.

Udover to Agusta Westland-helikoptere råder Atlantic Airways i dag over tre fly, henholdsvis en Airbus A319, en A320ceo og en A320neo. Selskabet har yderligere to A320neo på vej, som er leaset fra amerikanske Air Lease Corporation, således at flåden på et tidspunkt skal bestå af fire A320neo. Et af de nye A320neo-fly skulle efter planen leveres i dette forår. 

Udover ruteflyvning til Danmark, Norge, Island, Skotland, England, Frankrig og Spanien beskæftiger Atlantic Airways mindst et fly med charterflyvninger for danske rejsearrangører.

 

Relaterede artikler:

“Hvis trafikken ikke ændrer sig er vi for mange”

Direkte fra Færøerne til 10. største lufthavn i Europa

Atlantic Airways har fået sin første A320neo