Atlantic Airways får sit tredje Airbus-fly

Med sit tredje Airbus-fly i flåden øger Atlantic Airways sin tilstedeværelse i Billund og København. Målet er at flyene fremover skal lave meget mere end blot ruteflyvning hjem til Færøerne.

At begynde at tale om, at Atlantic Airways er mere et dansk end et færøsk luftfartsselskab er stadig i overkanten. Men faktum er, at det færøske selskab får en større og større tilstedeværelse i København og Billund.

I fredags modtog selskabet sit tredje Airbus A319-fly. Det skal gøre det muligt at stationere fly både ”hjemme” på Færøerne og i Danmarks to største lufthavne og lave meget andet end at flyve ruteflyvning til og fra Færøerne.

”Planen er at stationere dem i henholdsvis Vágar, Billund og København, hvor de både skal flyve rutetrafik til Færøerne og producere charter for turoperatører, ACMI for flyselskaber og ad hoc opgaver,” forklarer Atlantic Airways’ direktør, Magni Arge, til CHECK-IN.dk.

Atlantic Airways har ad flere omgange indgået aftaler med Atlantis Rejser om flyvninger med chartergæster til Egypten og Sydeuropa.

Treårige kontrakter
Det første Airbus A319-fly, OY-RCG, købte selskabet selv fra ny og det blev leveret i marts 2012. Fly nummer to, OY-RJH, kom til selskabet i juni i år og fly nummer tre, OY-RCI, kom til Færøerne i fredags. Begge fly er leaset på treårige kontrakter.

OY-RCH er knap 10 år gammelt og fløj til og fra en anden ø, Malta, for Air Malta, inden det kom til Atlantic Airways og fik sin daglige gang i Vagar Lufthavn på øen af samme navn. OY-RCI har tidligere fløjet for græske Olympic Air og er knap 4,5 år gammelt.

I 2011 opererede Atlantic Airways 3 Avro RJ-fly og én BAE 146. I dag har selskabet kun to firmotors Avro RJ-fly tilbage i flåden og forventer at skille sig af med den ene i løbet af efteråret. Desuden opererer selskabet to Bell 412-helikoptere.

OY-RCG i Københavns Lufthavn. Foto: Konstantin von Wedelstaedt / WikiCommons.