ATR 72-500 i jubilæums-livery. (Foto: ATR Aircraft / Pierre Barthe / PR)

ATR leverede 31 nye fly i 2021

Efter rædselsåret 2020 kunne ATR Aircraft sidste år se bedringer i markedet og fik leveret nye fly til kunder på fem kontinenter. I tillæg hertil kom der også flere ordrer i bogen.

I november sidste år kunne de ansatte og ledelsen hos ATR Aircraft fejre, at det var 40 år siden, at den italiensk-franske flyproducent opstod. Jubilæet blev dog tilsyneladende ikke det eneste, der var værd at markere. I en pressemeddelelse opridser ATR flere milepæle, der blev rundet sidste år.

Heriblandt nævnes antallet af fly, der blev leveret. I 2021 fik ATR i alt 31 nye fly ud til kunder, der befandt sig på fem forskellige kontinenter. Det er væsentligt flere end i 2020, hvor det tal kun var 10 fly. Der er dog stadigvæk lidt vej til 2019-niveauet, hvor ATR leverede 68 fly.

Derudover havde flyproducenten også en fornuftig ordreindgang. Ifølge ATR blev der sidste år bestilt eller lavet hensigtserklæringer om køb på 35 fly. Selskabet fik desuden ordre nummer 1.800, ligesom ATR også leverede fly nummer 1.600, der gik til Air New Zealand.

Genbrugsfly får nyt formål
I tillæg til de 31 nye fly, som blev leveret sidste år, leverede ATR Aircraft også ti fly, der før har haft andre ejere. Flyproducenten fortæller, at størstedelen af disse fly er blevet omdannet til fragtfly, der skal hjælpe flyselskaberne med at imødekomme efterspørgslen efter godsflyvninger.

Markedet for fragtfly er nemlig i vækst for tiden, og det i en sådan grad, at ATR forudser, at der de næste tyve år vil være behov for 460 fragtfly, der vejer op til ni ton. Den store vækst i internethandlen er en af årsagerne til, at det behov vokser.

En anden milepæl var, at ATR, Neste og flyselskabet Braathens Regional Airlines sidste år underskrev en hensigtserklæring om, at de vil arbejde hen imod, at ATR-flyene allerede om få år kan få tilladelse til at flyve på 100 procent bæredygtigt brændstof, og dermed udlede mindre CO2.

Ny motor i flyene
2021 blev desuden også året, hvor flyproducenten introducerede en ny motor, der i fremtiden skal være standard i både ATR 42 samt 72-flyene. Det drejer sig om 127XT-serien fra virksomheden Pratt & Whitney. Air Corsica bliver det første flyselskab, der får motoren i et ATR-fly, fortælles det.

Ifølge ATR bruger den nye motor tre procent mindre brændstof og kræver 20 procent mindre vedligehold end de motorer, der for øjeblikket benyttes i selskabets flymodeller. Alt i alt ser koncernchef Stefano Bortoli fra ATR Aircraft lyst på fremtiden, hvis takterne fra sidste år fortsætter.

”Vi har set en klar opadgående tendens i 2021 med positive tegn fra et marked i bedring. Dette skyldes ikke kun forbedrede økonomiske forhold, men også vores reaktion på de udfordringer, som pandemien har bragt med sig. Vi investerer fortsat i produktet og tilbyder løsninger, så vores kunder kan operere flyene med den mest bæredygtige forretningsmodel.”

 

Relaterede artikler:

ATR gennemfører testflyvning med 100 procent SAF

DAT anskaffer endnu en ATR 72-600

Fly nummer 1.600 fra ATR Aircraft