Norwegian måtte i weekenden tilkalde to reservefly for at gennemføre selskabets langdistanceprogram. Passagerer til New York blev mere end 24 timer forsinket.
Det er skete nogle gang før, og nu skete det igennem. Norwegians langdistanceprogram oplevede uacceptabelt store forsinkelser i weekenden, da et eller flere af selskabets otte Dreamliner-fly havde tekniske fejl.
Problemet opstod fredag aften da et udsolgt Dreamliner-fly med 291 passagerer om bord skulle flyve fra Oslo til New York. Afgangen var berammet til kl. 18.15, men på grund af en beskadiget cargo-dør, var det ikke muligt at få flyet i luften.
I stedet blev passagererne sendt på hotel, og måtte vente til lørdag aften kl. 18.40 før DY7001 kunne forlade gaten og sætte kurs mod New York´s Kennedy-lufthavn. Passagererne oplevede dermed en forsinkelse på lidt over 24 timer.
På den modsatte side af Atlanten ventede 276 passagerer også på at komme hjem lørdag aften kl. 21.55 med DY7002. Disse gæster måtte belave sig på en overnatning i New York og rejse hjem søndag eftermiddag kl. 16.00 med et Airbus A340-300 fly (CS-TQM), der var hentet ind fra portugisiske Hifly. Flyet var ankommet til New York på den ugentlige afgang fra Bergen, der var blevet seks timer forsinket ud af Norge, da reserveflyet første skulle positioneres fra Manchester, hvor det havde fløjet for Thomas Cook Airlines.
Mere hjælp fra Portugal
Endnu et reservefly kom i gang lørdag aften, da et Boeing 777-200 fly (CS-TFM) fra portugisiske euroAtlantic Airways fløj tomt over Atlanten fra Lissabon til New York-JFK for at assistere med ventende passagerer til London-Gatwick.
Flyet skulle betjene afgangen fra New York-JFK til London Gatwick lørdag aften med planlagt afgang kl. 23.00. Flyet kom dog først fra New York lidt før kl. 05.00 søndag morgen lokal tid og landede i London søndag eftermiddag kl. 15.50 – fem timer efter fartplanen.
De mange forsinkelser i weekenden har sat sine spor i hovedparten af Norwegians langruteprogram, selvom de største uregelmæssigheder var isoleret til det norske og britiske marked.
Norwegian havde da også særlig ekspertise til at håndtere pressespørgsmål omkring situationen.På vagt var Linda Olsen, der samtidig er medarbejdervalgt medlem af Norwegians bestyrelse, der således kunne ageretalsmand over for blandt andet det norske medie VG, der tidligere har været meget kritisk i forbindelse med de mange forsinkelser og aflysninger på Boeing 787-8 Dreamliner-flyene. Linda Olsen har en rolle som senior faglig rådgiver og teamleder for “eskalerede sager“ i Customer Relations.
“Dette er en meget kedelig situation, og vi beklager over for vore berørte passagerer. Vi har i mellemtiden fokus på at tage vare på dem så godt vi kan,“ siger Linda Olsen.