Boeing 787 Dreamliner-flyet og besætning fra Norse Atlantic Airways på Antarktis i november 2024. (Foto: Erik Moen/Norse Atlantic Airways)

Atter Dreamliner på Antarktis

Norse Atlantic Airways har igen haft en Boeing 787 Dreamliner på tur til Antarktis med forskere og forskningsudstyr. Flytypen landede på ismasserne for første gang i november sidste år.

Det er et yderst opsigtsvækkende og imponerende syn, når store passagerfly lander på isen på Antarktis. Det kan virke naturstridigt, men ikke desto mindre er det muligt.

Blandt de flyselskaber, der har erfaring med at lande på Antarktis, er Norse Atlantic Airways. Det norske langdistanceflyselskab landede en Boeing 787-9 Dreamliner på isen 13. november 2023, og det var første gang nogensinde, at en Dreamliner landede på det isede kontinent. Og nu har selskabet foretaget samme manøvre igen i år.

Således kunne nøjagtig samme fly (registrering LN-FNC) lande på Antarktis 15. november 2024 efter en flyvning fra Cape Town i Sydafrika. Det seks år gamle fly har navnet ’Everglades’ og blev oprindeligt leveret til Norwegian i maj 2018.

Flyet lastet med over 10 ton
Dreamliner-flyets rejse til Antarktis begyndte 13. november med en 12 timer lang flyvning fra Oslo til Cape Town. Efter et stop i den sydafrikanske kystby fortsatte flyet i cirka fem og halv time til den norske forskningsstation Troll Research Station på Antarktis. Nøjagtig samme rute blev anvendt ved Antarktis-flyvningen sidste år.

Flyet landede på en bane, der er placeret på Princess Martha Coast i Queen Maud Land. Troll Airfields landingsbane, der er 3.300 meter lang og 100 meter bred, er ejet og drevet af Norwegian Polar Institute, og flyene lander på såkaldt blå gletsjeris.

Om bord på Norse-flyet var 10,5 ton forskningsudstyr og videnskabsfolk fra Norwegian Polar Institute og det norske flymæglerfirma Aircontact.

En vigtig milepæl for forskerne
Dreamlineren fra Norse var i stand til at flyve til Antarktis og tilbage til Cape Town uden at tanke som følge af flytypens brændstofeffektivitet. Og hos Norse er der også stolthed over at kunne fuldføre en kompleks logistisk opgave.

”Vi er stolte af at demonstrere vores flys evner og effektivitet samt den operationelle ekspertise fra Norse Atlantics charterteam – fra omhyggelig planlægning til præcis udførelse, og demonstrere vores rolle som en betroet partner for missioner til selv de mest fjerntliggende destinationer,” siger Mette Birkedahl, direktør for charter og ACMI hos Norse Atlantic Airways.

Norse er sat til at gennemføre i alt fire charterture til Antarktis som støtte til den videnskabelige forskning på Norwegian Polar Institute.

”At lande et så stort fly for anden gang er en vigtig milepæl for os i Antarktis. Det åbner nye muligheder for logistik hos Troll, da vi kan transportere både mere fragt og flere mennesker på samme flyvning, hvilket også vil være med til at styrke norsk forskning i Antarktis,” siger John Guldahl, drifts- og logistikdirektør på Norwegian Polar Institute.

Flere flytyper har besøgt Antarktis
Det er langt fra første gang, at et stort passagerfly lander på ismasserne i Antarktis i det danske vinterhalvår.

Blandt tidligere flyselskaber, der har besøgt det iskolde kontinent, er tjekkiske Smartwings, Icelandair og portugisiske Hi Fly. Smartwings havde en Boeing 737 MAX på Antarktis i januar 2022, mens Icelandair flere gange har haft både Boeing 757 og Boeing 767 til at lande på Antarktis. Og Hi Fly havde i november 2021 en Airbus A340 til at lande på gletsjerisen.

Den første mand til at nå den geografiske sydpol var faktisk nordmand. Det var Roald Amundsen, der som leder af en ekspedition på i alt fem personer nåede frem til Sydpolen 14. december 1911.

 

Relaterede artikler:

Norse sender Dreamliner fra Oslo til Antarktis

Første Boeing 737 MAX på Antarktis

Icelandair skal atter flyve til Antarktis