Boeing 737 MAX 8 fra Smartwings. (Foto: Sven Lidström)

Første Boeing 737 MAX på Antarktis

Et europæisk flyselskab kan i disse dage markere, at selskabet som det første har landet en Boeing 737 MAX 8 på en gletsjerlandingsbane på en flyvetur, der startede i Oslo.

Is så langt øjet rækker. Det var formentlig det syn, der mødte de tre piloter, der var ombord på det Boeing-fly, der i denne uge skrev sig ind i historiebøgerne, da det – som det første af sin slags – satte hjulene ned på en landingsbane på det hvide kontinent.

Den historiske flyvning blev foretaget af det tjekkiske lavprisselskab Smartwings, som den 26. januar landede et Boeing 737 MAX 8-fly på Troll Airfield på Antarktis. Det fortæller Smartwings i en pressemeddelelse om flyvningen, der var en chartret afgang formidlet af den norske flymægler Aircontact.

Ombord på flyet var ansatte fra Norsk Polarinstitutt, der var på vej til Troll Research Station, der befinder sig 235 kilometer fra kysten i den østlige del af Princess Martha Coast i Queen Maud Land på Antarktis. Forskningsstationen benyttes blandt andet til miljø- og klimaovervågning.

Fra Oslo til Antarktis
Konkret var der tale om et Boeing 737 MAX 8, der har registreringsnummeret OK-SWB. Det fløj først fra Oslo til Prag. Dernæst gik turen til byen N’Djamena, som er hovedstad i det afrikanske land Tchad.

Fra Tchad fløj piloterne videre til Cape Town i Sydafrika, og herfra kunne OK-SWB tage det sidste ryk mod Antarktis. Flyvningen mellem Cape Town og Troll Airfield varede i seks timer. Flyet var i alt i luften i over 17 timer og fløj 14.800 kilometer fra det lettede i Oslo til det landede på Antarktis. Flyet forblev på jorden i to timer, inden det påbegyndte hjemrejsen mod Norge via Sydafrika.

Flyvepladsen Troll Airfield har en 3.000 meter lang landingsbane udført af is, der befinder sig i 1.232 meters højde og er bygget på en gletsjer. Den afsidesliggende flyveplads bliver også befløjet af Icelandair i løbet af denne vinter.

Modtog overlevelsestræning
Ifølge Smartwings kræver denne type flyvning en særlig uddannelse, og der var tre specialuddannede piloter med undervejs. Besætningen fik løbende opdateringer om vejr og andre forhold via satellittelefoner og datalink.

Inden afgang skulle piloterne desuden gøres fortrolige med området og landingsbanen, ligesom flypersonalet gennemgik træning i at overleve på Antarktis. Derudover blev der medbragt polartøj til de ombordværende samt visse kritiske reservedele på flyet.

Vejret blev nøje overvåget fem dage før flyvningen fandt sted ved hjælp af prognoser fra de tyske meteorologiske institutter DWD og AWI. Under flyvningen overvågede Smartwings’ egen tekniske afdeling i Prag desuden flyets tilstand gennem et datalink.

 

Relaterede artikler:

Icelandair skal atter flyve til Antarktis

Første Airbus A340 lander i Antarktis

Boeing 767 fra Icelandair på Antarktis