Kabinepersonale fra Norse Atlantic Airways. (Foto: Norse)

Atter kritisk lav belægning hos Norse

I november havde Norse Atlantic Airways en belægning på blot 61 procent, og antallet af passagerer var under det halve af, hvad selskabet fløj med i den foregående måned.

Efter relativt gode præstationer hen over sommeren og det tidlige efterår er der igen udfordringer for Norse Atlantic Airways.

Det norske langdistanceflyselskab har lagt trafiktallene frem for november, og de viser, at der er god plads i flyene. Således havde selskabet en belægning på kun 61 procent i den sidste efterårsmåned.

Belægningen repræsenterer en stigning på 11 procentpoint i forhold til november sidste år. Til gengæld er belægningen faldet drastisk fra oktober og september i år, hvor selskabet havde en belægning på henholdsvis 75 og 78 procent.

Norse flyver udelukkende på langdistanceruter, hvor langt de fleste er til destinationer i Nordamerika fra blandt andet Oslo Lufthavn, London Gatwick og Paris-CDG.

Vinterlukker to ruter
I løbet af november transporterede Norse Atlantic Airways i alt 48.839 passagerer fordelt på 242 flyvninger. Regulariteten landede igen på 100 procent, mens punkligheden endte på 84 procent.

Til sammenligning fløj i alt 102.410 passagerer med Norse i oktober fordelt på 403 flyvninger, mens punktligheden var 83 procent.

November var første hele måned med et aktivt vintertrafikprogram, hvor der traditionelt er mindre efterspørgsel fra kunderne, hvilket illustreres af selskabets kritiske belægning. Særligt trafikken over Atlanten, der er Norses speciale, er udfordret i vintermånederne.

Norse har da også allerede måtte skære i antallet af afgange mellem London Gatwick og Bridgetown på Barbados. Herudover har selskabet valgt at vinterlukke to ruter fra cirka midten af januar til midten af marts 2024. Der er tale om ruterne London-Los Angeles og Paris-New York.

Succesfuld flyvning til Antarktis
Som følge af den lavere efterspørgsel hen over vinteren har Norse Atlantic Airways valgt at fokusere mere på charter- og ACMI-flyvninger. Og særligt én opgave i november var speciel for selskabet.

”Jeg er især stolt over, at Norse Atlantic blev chartret af Aircontact på vegne af Norwegian Polar Institute til at flyve til Antarktis for at transportere forskere og udstyr til denne fjerntliggende og udfordrende del af verden,” siger Bjørn Tore Larsen, stifter og koncernchef i Norse.

”Denne historiske flyvning, der blev rapporteret om af medier fra hele kloden, repræsenterede en milepæl for Norse Atlantic, da vi med succes landede den første Boeing 787 Dreamliner på den antarktiske is.”

Ifølge Bjørn Tore Larsen har Norse efterfølgende modtaget en række forespørgsler på forskellige typer charteropgaver. I november gennemførte Norse én chartertur (Antarktis) og fire ACMI-flyvninger.

 

Relaterede artikler:

Norse vil reducere CO2-udledning ved hjælp af AI

Norse sender Dreamliner fra Oslo til Antarktis

Norse skærer ned i vintertrafikprogrammet