Illustration af den kommende robot. (Foto: Norse Atlantic Airways | Avinxt | PR)

Norse vil reducere CO2-udledning ved hjælp af AI

I fremtiden vil en robot stå for en del af de opgaver, som ansatte i dag klarer, når Norses fly befinder sig i Oslo-Gardermoen. Det vil mindske CO2-udledninger og omkostninger, oplyses det.

Til næste år rykker fremtiden et skridt tættere på, når den norske teknologivirksomhed Avinxt påbegynder konstruktionen af en relativt stor robot i Oslo-Gardermoen. Det vil desuden være udmøntningen af flere års arbejde med at udvikle, afprøve og forfine robotten.

Formålet med Avinxts robot er, at den skal kunne varetage de-icing, vask af motorer og tekniske inspektioner af fly, hvilket vil hjælpe flyselskaber med at reducere både deres klimaaftryk og omkostningerne målt på både tid og penge.

Virksomheden har allerede afprøvet idéerne bag robotten en smule via et projekt, der blev afviklet i samarbejde med den norske lufthavnsoperatør Avinor i landets hovedstadslufthavn, men i løbet af 2024 går man for alvor i gang.

Avinxt forklarer, at ambitionen er, at robotten på sigt skal kunne erstatte de ansatte i eksempelvis handlingselskaber, der i dag klarer de samme opgaver manuelt. Man mener eksempelvis, at robotten vil kunne foretage flyinspektioner mere effektivt således, at flyene skal være kortere på tid på jorden.

Ventes at spare tid og penge
Inspektionerne vil foregå ved, at robotten i fremtiden via en række kameraer og software, der gør brug af kunstig intelligens (artificial intelligence (AI)), i løbet af et par timer vil kunne scanne flyene og identificere eventuelle skader, der bør udbedres. Den proces kan i dag tage op mod flere uger, lyder det.

Robotten vil ligeledes kunne vaske flyene automatisk, hvilket vil gøre det muligt at rengøre dem oftere, end det sker i øjeblikket. Det vil blandt andet betyde, at skroget bliver mindre slidt, og dermed falder selskabets udgifter til vedligehold.

Hyppigere vask af flyene kan desuden også reducere den negative klimapåvirkning af operationerne, da det – ifølge Avinxt – vil betyde mindre luftmodstand, som vil resultere i, at flyselskaberne kan bruge omkring to procent mindre brændstof.

Som det ser ud i dag, opsamles den overskydende glykol fra de-icing af flyene kun i et fåtal af lufthavne, og i stedet bidrager det til forurening af jorden og grundvandet. Avinxt vil dog genbruge op mod 80 procent af det vand og de kemikalier, som robotten benytter til rengøring og afisning.

Har kig på London-lufthavn
Norse Atlantic Airways har netop indgået et samarbejde med Avinxt om brug af robotten, Flyselskabet anslår, at det vil medvirke til, at de kan reducere deres CO2-udledninger med omkring fire procent. Thom-Arne Norheim, der er Norses driftsdirektør, er godt tilfreds med aftalen.

”Løsningen fra Avinxt er et i en række initiativer, som skal hjælpe ud med at sænke vores klimaaftryk, mens de på samme tid nedbringer vores udgifter, så det er en win-win-situation.”

“Vi er altid på udkig efter partnere og løsninger til at automatisere og strømline vores operationer, hvilket gør det muligt for os at være mere effektive og punktlige samt mindre omkostningstunge. Især om vinteren.”

Ifølge administrerende direktør Ove Trøen fra Avinxt åbner samarbejdet muligheder på den anden side af Norges grænser.

”Vores første robotter vil blive bygget i lufthavnen i Oslo, men vi ønsker at benytte vores tætte samarbejde med Norse til at bane vejen for, at vi kan få en tilstedeværelse i selskabets hub i London-Gatwick.”

Avinxt har indgået en aftale med Widerøe Ground Handling om, at selskabet vil stå for driften af robotten i Oslo-Gardermoen, mens både Widerøe og Norwegian har underskrevet hensigtserklæringer om at ville gøre brug af robotten til vask og afisning af fly samt tekniske inspektioner.


Relaterede artikler:

Norse udvider bestyrelsen til fem medlemmer

Robotter skal overvåge baner i norske lufthavne

Vil gøre luftfarten mere bæredygtig på jorden