(Foto: Morten Lund Madsen)

Aviator indgiver begæring om rekonstruktion

Handlingselskabet Aviator i Danmark har indgivet begæring om rekonstruktion for hurtigst muligt at vende tilbage til almindelig drift. Selskabet har gennem flere år opbygget store tab.

Så sent som i slutningen af september skrev den danske afdeling af ground handling-selskabet Aviator – Aviator Airport Alliance Danmark – i sin årsrapport, at selskabet havde et forsvarligt likviditetsberedskab. Dette viser sig imidlertid ikke at være tilfældet alligevel.

Aviator Airport Services Denmark meddeler mandag, at der er indgivet begæring til skifteretten om en formel rekonstruktion for hurtigst muligt at kunne vende tilbage til lønsom drift. Ledelsen i bagagehåndteringsselskabet forventer at kunne præsentere en plan for sine kreditorer i løbet af de næste fire uger.

Gennem flere år har Aviator i Danmark opbygget store tab og har været afhængig af kapitalindskud fra andre selskaber i Aviator-gruppen, der er ejet af Avia Solutions Group (ASG) med hovedkvarter i Limassol på Cypern. Coronakrisen har forværret den økonomiske situation i selskabet, og det er derfor nu tvunget til at indlede en rekonstruktion.

Aviator i Danmark er hårdt ramt af ugunstige danske regler om hjemsendelse under krisen, og det har betydet en del ekstra omkostninger for at holde selskabet i gang, lyder det.

God dialog skal føre til løsning
Selskabet skriver, at den vil gøre, hvad der er nødvendigt, for at komme i mål med en vellykket omstrukturering efter en række svære måneder i Københavns Lufthavn.

”Den udvikling, vi de seneste mange måneder har set inden for luftfarten, har vist sig at blive det sidste skub, som nu har tvunget os til at genoverveje driften af selskabet. Disse overvejelser har ført til vores beslutning om at indlede forhandlinger om en rekonstruktion af selskabet; for vi har virkelig behov for ændringer,” siger Jo Alex Tanem, global koncernchef i Aviator.

”Derfor sætter vi nu vores lid til, at vi lykkes med at få skabt enighed om de ændringer, som i sidste ende bliver helt af­gør­ende for selskabets fremtid i Danmark. Heldigvis har vi altid haft en god dialog med vores medarbejdere og partnere, og jeg tror derfor også på, at det vil være muligt at finde en god løsning, så Aviator også i fremtiden er at finde på dansk grund.”

150 danske ansatte har mistet jobbet
Aviator oplyser, at ingen omkostninger i forbindelse med arbejdsgange og procedurer vil være fredet i arbejdet med at få det danske selskab tilbage på økonomisk fode igen. Aviator vil intensivere dialogen med de ansatte og partnere for i fællesskab at skabe mulighed for den påkrævede rekonstruktion.

”Beslutningen om en rekonstruktion har bestemt ikke været nem. Men når det er sagt, må ingen være i tvivl om, at målet med det hele er at få genskabt en konkurrencedygtig og sund virksomhed til glæde for både vores medarbejdere, partnere og ejere,” siger Jo Alex Tanem.

Jo Alex Tanem oplyser til CHECK-IN.dk, at Aviator i Danmark besæftigede cirka 500 medarbejdere før coronakrisen, mens der i dag er cirka 350 ansatte. Fagbladet 3F skrev i juni, at der skulle afskediges 238 medarbejdere i Aviators danske selskab, men antallet er således blevet bragt ned.

Aviator håndterer omkring 30 flyselskaber i Københavns Lufthavn, hvoraf Lufthansa-gruppen udgør en betydelig del med Lufthansa, Austrian Airlines, SWISS og Brussels Airlines.

 

Relaterede artikler:

Aviator: Vi har forsvarligt likviditetsberedskab

Aviator får cypriotisk ejer

Carlsberg Aviator Lounge åbnet i CPH