(Foto: Air France)

Begrænsninger for nyt Air France-lavprisflyselskab

Air France’s nye lavprisselskab vil højest kunne have 28 fly i sin flåde. Det er udspillet fra Air France-ledelsen, der har behov for accept af projektet fra selskabets piloter.

Piloterne i Air France forlanger at blive hørt og få indflydelse på hvordan Air France’ nye lavprisselskab skal skrues sammen. For at få piloternes accept af det såkaldt Boost-projekt har Air France-ledelsen fremlagt et forslag, der indebærer, at selskabet højest vil kunne have 18 mellemdistancefly og 10 langdistancefly.

Til sammenligning er Lufthansa i fuld gang med at opbygge sit Eurowings-selskab til at have op mod 125 fly. Boost-projektet er tænkt som en kopi af Eurowings med en kombination af mellemdistance- og langdistancefly opereret til lavere omkostninger end hvad Air France normalt kan gøre det for. Det skal gøre selskabet mere konkurrencedygtigt på ruter med mange fritidsrejsende.

I Air France’ egne øjne vil der ikke være tale om at etablere et decideret lavprisflyselskab. Boost-projektet – som får et andet navn når det går i luften – skal stadig være produkter af høj kvalitet, som henvender sig til det samme marked som moderselskabet.

“Det nye selskab vil også fungere som en slags ‘laboratorium’ for al udvikling indenfor koncernen. Det gælder for produkter, digital teknologi, catering, kabinedesign, services og kundeoplevelser samt i forhold til arbejdsmetoder,” skrev Air France-KLM i en pressemeddelelse sidste år i forbindelse med lanceringen af Boost-projektet.

Bliver ikke solgt fra
Foruden løftet om at Boost-projektet ikke får mere end 28 fly, så vil Air France-ledelsen også love piloterne, at datterselskabet ikke vil blive solgt fra og at trafikrettighederne til de ruter, som selskabet måtte komme til at betjene, bliver hos Air France. Boost-flyene skal kun bemandes med tidligere Air France-piloter.

Desuden er det planen at give Boost-piloterne nogle af de 21 Airbus A350XWB-fly, som Air France vil få leveret fra 2017.

I første omgang er det dog planen at gå i luften med Boost i efteråret 2017 med Airbus A320-mellemdistancefly. I sommeren 2018 vil en flåde af Airbus A340-fly komme til fra Air France inden de nye Airbus A350XWB-fly melder deres ankomst i Boost-flåden i 2019 i takt med at Airbus A340-flyene udfases.

“Dette aftaleudkast er et afbalanceret kompromis, som afspejler den konstruktive ånd, som vi har gennemført disse forhandlinger i. Den skal gøre det muligt at bygge fremtiden for Air France med piloter og alle virksomhedens medarbejdere på grundlag af et solidt fundament af vækst og genopretning,” siger Franck Terner, koncernchef for Air France.

Rentabel vækst
Air France-ledelsen har givet piloternes fagforeninger, SNPL og SPAF, frem til den 24. februar til at acceptere vilkårene for etableringen af Boost. Når den aftale er på plads vil Air France forsøge at lande en aftale med fagforeningerne om løn- og arbejdsvilkår for de Air France-piloter, som fremover skal arbejde ombord på Boost-flyene.

Air France forventer at Boost-projektet og en række andre tiltag vil føre til 2-3 procents rentabel vækst frem mod 2020.

 

 

Relaterede artikler:

Medie: Air France vil afskedige 600 ansatte

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab