Vækst i flytrafikken betyder, at luftfarten globalt vil skabe et behov for 2,4 millioner nye medarbejdere frem til 2043. Behovet er størst i Asien og Afrika.
Boeing forudser, at der vil være brug for flere millioner ekstra ansatte i luftfartsindustrien i de kommende 20 år. Årsagen er, at flytrafikken vil fortsætte med at vokse, og det skaber flere jobs.
Den amerikanske flyproducent offentliggør hvert år en prognose for udviklingen i luftfarten. Boeings fremskrivning for beskæftigelsen i erhvervet forventer et globalt behov for næsten 2,4 millioner nye kommercielle piloter, teknikere og kabinepersonale.
Boeing forudser således, at der vil være behov for næsten 44.000 nye fly i perioden, hvoraf omkring halvdelen skyldes flere passagerer og mere luftfragt. Disse fly skal bemandes med piloter og kabinepersonale, og på landjorden skal de serviceres og vedligeholdes af teknikere og mekanikere.
674.000 nye piloter
Prognosen viser, at Kina, Nordamerika og Eurasien tegner sig for halvdelen af efterspørgslen efter luftfartspersonale.
For at opretholde de kommercielle flyflåder på verdensplan er der brug for 674.000 nye piloter, 716.000 teknikere og 980.000 kabineansatte.
”Efterspørgslen efter ansatte i luftfarten vil fortsætte med at stige. Det skyldes, at flytrafikken er tilbage på et højere niveau end før pandemien, og flyflåderne vil vokse. Behovet er også drevet af personalereduktioner under COVID-19,” siger Chris Broom, direktør for Boeing Commercial Training Solutions.
Boeing vil træne og uddanne
Han tilføjer, at Boeing er fokuseret på at være en pålidelige og innovativ partner, når det gælder uddannelse og træning af personale til flyselskaberne og industrien.
”Vores tilbud er forankret i kompetencebaserede trænings- og vurderingsprogrammer, der skal sikre luftfartstræning af høj kvalitet. Det begynder med flyveskoler og i den kommercielle drift, og samtidig hjælper vi med at forbedre luftfartssikkerheden gennem intensive og virtuelle træningsløsninger,” siger Chris Broom.
Det er især narrowbody-fly, som kræver mere personale, bortset fra Mellemøsten og Afrika, hvor der er stort behov for widebody-fly.
Sydasien, Sydøstasien og Afrika er de hurtigst voksende regioner, og her forventes beskæftigelsen indenfor luftfart at blive tredoblet i løbet af 20 år.
Herunder ses den globale prognose fordelt på regioner:
Område | Nye piloter | Nye teknikere | Nyt kabinepersonale |
Globalt | 674.000 | 716.000 | 980.000 |
Afrika | 23.000 | 25.000 | 28.000 |
Kina | 130.000 | 137.000 | 163.000 |
Eurasien | 155.000 | 167.000 | 240.000 |
Latinamerika | 39.000 | 42.000 | 54.000 |
Mellemøsten | 68.000 | 63.000 | 104.000 |
Nordamerika | 123.000 | 123.000 | 184.000 |
Nordøstasien | 25.000 | 30.000 | 43.000 |
Oceanien | 11.000 | 12.000 | 18.000 |
Sydasien | 40.000 | 40.000 | 49.000 |
Sydøstasien | 60.000 | 77.000 | 97.000 |
Relaterede artikler:
British Airways vil betale uddannelsen for 200 piloter