Bekymrende trafiktal fra Norwegian og SAS

Ugens trafiktal fra Norwegian og SAS giver anledning til bekymring. Indtægterne er under pres i et konkurrenceudsat marked med vigende efterspørgsel.

I denne uge kunne Norwegian og SAS som Skandinaviens to største flyselskaber offentliggøre trafiktallene for oktober måned. Det var imødeset med spænding, idet alle flyselskaber rapporterer om et meget stort pres på indtjeningen på grund af overkapacitet i markedet.

Det er da heller ikke nogen undtagelse hos de to skandinaviske flyselskaber. Norwegian kunne allerede onsdag offentliggøre en passagerfremgang på 19 procent fra 1.646.938 til 1.955.463 passagerer. Men billetterne er tydeligvis solgt til en pris lavere end forventet, hvilket da også har fået belægningsprocenten til at stige med marginal med 0,1 procentpoint til 78,2 procent.

Norwegian har nemlig en tilbagegang i enhedsindtægterne på 15 procent i forhold til samme måned sidste år. Det betyder, for hver udbudt sædekilometer kommer der blot 0,39 norske kroner i kassen mod 0,47 sidste år. Det hænger dog også sammen med, at den gennemsnitlige distance er øget med 12 procent i forhold til sidste år blandt andet som følge af de nye langdistanceruter.

“Jeg er meget tilfreds med, at stadig flere vælger at rejse med Norwegian, og at belægningen stiger, selv når vi sætter meget mere kapacitet ind i markedet. Det viser, at god kvalitet til lav pris er vigtig for de rejsende,“ er den noget undvigende månedskommentar fra administrerende direktør Bjørn Kjos.

Investorerne har kvitteret med at sende Norwegian-aktierne ned til en lukkekurs torsdag på 222,00, hvilket svarer til et kursfald på 9,39 procent på blot en uge.

Svageste belægningsprocent i fem år
Hos SAS kunne man torsdag præsentere et passagerfald på en procent svarende til omkring 23.000 passagerer. Samlet rejste lidt mere end 2,4 mio. med SAS i oktober måned.

Belægningsprocenten faldt med 2,3 procentpoint til 72,3 procent, hvilket er det laveste niveau i en oktober måned siden 2008. Det vidner om, at SAS angiveligt har holdt en stram prisdisciplin, således at man har undladt at sænke priserne for voldsomt, hvilket har medført færre passagerer i flyene.

Enhedsindtægterne for oktober kendes først i begyndelsen af december, men SAS kunne rapportere et fald på 7,4 procent for september måned, hvilket var et noget svagere resultat end ventet af koncernledelsen.

Hos Sydbank mener chefanalytiker Jacob Pedersen, at oktober-trafiktallene bekræfter et sværere konkurrencemiljø.

“Vi noterer os, at SAS skærper retorikken en smule i forhold til konkurrencesituationen på selskabets markeder, hvor man nu taler om en svækket efterspørgsel og intensiveret konkurrence siden juli. Det flugter fint med vores vurdering af, at SAS-investorerne i de kommende kvartaler må belave sig på lavere vækst og et sværere indtjeningsmiljø,“ skriver Jacob Pedersen i en aktiekommentar på baggrund af gårsdagens offentliggjorte trafiktal.

Investorerne reagerede på torsdagens trafiktal ved at sende SAS-aktiekursen på Københavns Fondsbørs ned til lukkekurs 14,80 procent, hvilket repræsenterer et fald på 4,52 procent.