Fokker F50-fly fra VLM Airlines. (Arkivfoto)

Belgisk flyselskab genopstår med store ambitioner

Belgiske VLM Airlines gik konkurs i juni i år. Nu er selskabet på vej til at genopstå, og nyere A320 og A330-fly skal supplere de ældre Fokker F50-fly.

Omkring 4,5 måned efter at det belgiske flyselskab VLM Airlines gik konkurs, kan selskabet meget vel være på vej i luften igen. Således søger man lige nu efter piloter og kabinepersonale med henblik på at starte op igen inden årsskiftet. I første omgang med seks Fokker 50-turbopropfly, som VLM Airlines opererede på konkurstidspunktet.

Men Fokker F50-flyene er tilsyneladende kun til de kortere regionale ruter. VLM Airlines har nemlig så store ambitioner, at det kræver væsentligt større fly.

“Vi søger i øjeblikket piloter til det voksende antal VLM-besætninger. Vi starter indledningsvis med Fokker F50-operationer i slutningen af dette år, og så forventer vi, at F70, A320 og A330 vil tilgå flåden i løbet af 2017/18,” lyder det i en opdatering på Twitter.

Selskabet understreger, at man leder efter type-rated kaptajner og styrmænd til operationer til og fra Belgien samt andre europæiske lande.

Arbejder for en ny fremtid
På flyselskabets hjemmeside og de sociale medier kan man følge fremgangen hos VLM Airlines op til den kommende driftsstart.

“VLM´s kontorer er atter fyldt med mennesker, der sammen arbejder for en ny fremtid for luftfart i Belgien og andre steder. VLM handler om at skabe forbindelser mellem mennesker, virksomheder, byer, regioner og lande i hele verden på en kundeorienteret og effektiv måde. Vi håber, at vi snart kan give mere information om vores kommende flyvninger og destinationer,” hedder det i en af de mange Twitter-opdateringer.

Genoplivningen af VLM Airlines hænger sammen med at det er lykkedes kuratorerne at afhænde konkursboet til det hollandske investeringsselskab SHS Aviation, der har hollandske og canadiske ejere i ryggen. Investeringsselskabet har været i dialog med kuratorerne siden kort efter konkursen i juni.

60 arbejdspladser
Inden SHS Aviation kan komme i luften med det nye VLM Airlines skal selskabet dog først lige have en ny driftstilladelse – på fagsprog kaldet Air Operators Certificate (AOC). Den mistede VLM Airlines ved konkursen.

15 personer er i dag fortsat ansat i konkursboet. Her er de nu gået i gang med at rekruttere personale, opdatere hjemmeside og ansøge om AOC. SHS Aviation håber at skabe mindst 60 arbejdspladser det første år. VLM Airlines havde før konkursen 160 ansatte.

Handlen er faldet på plads efter at SHS Aviation har præsenteret en detaljeret og ambitiøs forretningsplan, der indebærer en genoplivning af VLM Airlines samt investeringer i andre luftfartsaktiviteter andre steder i Belgien.

VLM Airlines rådede på konkurstidspunktet over 10 Fokker 50-fly. Flere af flyene er blevet solgt videre til blandt andet hollandske Denim Air. Men konkursboet råder stadig over syv Fokker 50’ere, hvoraf de seks er i stand til at flyve.

Beslaglægge fly
Nedturen frem mod konkursen den 22. juni startede for alvor i midten af maj, da lufthavnen i Antwerpen krævede, at en forfalden regning fra marts måned på 112.000 euro, eller lige godt 850.000 kroner, blev betalt øjeblikkeligt. Lufthavnen truede med at beslaglægge et eller flere af selskabets fly, hvis regningen ikke blev betalt.

Få dage senere meddelte flyselskabets hovedbank, KBC Bank, at der ikke var yderligere trækningsmuligheder på selskabets konto, ligesom VLM Airlines næsten dagligt fik besøg af fogeden på vegne af kreditorer, der ønskede deres udestående inddrevet.

Derfor søgte VLM Airlines om kreditorbeskyttelse i seks måneder ved en ret i den belgiske by Antwerpen for at sikre arbejdsro i forbindelse med en restrukturering.
Selvom kun godt en af de seks måneder var gået, så så ledelsen den 22. juni ikke anden udvej end at lade selskabet gå konkurs. Dødsstødet kom om morgenen, da det lille østrigske flyselskab People’s Viennaline med øjeblikkelig virkning annullerede sin kontrakt med VLM på wet lease-flyvninger.

VLM Airlines blev grundlagt i 1992 og fik året efter første fly i luften på en rute fra Antwerpen til London City Airport. Frem til 2008, hvor Air France-KLM overtog selskabet, var det yderst succesfuldt med overskud 10 år i træk. Air France-KLM solgte sig ud af selskabet i 2014, da tyske Intro Aviation købte flyselskabet for blot et halvt år senere at sælge det til ledelsen. Før konkursen opererede VLM Airlines en række ruter selv fra Antwerpen og Friedrichshafen samt ruter for CityJet, Flybe og Vizion Air. Det var planen, at VLM skulle købe helt nye russiske Sukhoi-jetfly, men den aftale blev annulleret i efteråret 2015.

Relaterede artikler:

Sky Greenland får Fokker-fly

Taxaportal lun på konkursramt flyselskab

Belgiere går konkurs

Belgisk flyselskab i økonomiske vanskeligheder

Belgiske VLM afbestiller russiske fly