Airberlin Boeing 737-800.

Beskeden fremgang hos kriseramte Air Berlin

September måned bød på beskeden fremgang for Air Berlin. Det tyske luftfartsselskab fløj således med 3.683.519 passagerer, og det var blot 1 % mere end samme måned året før. Også belægningsprocenten var stort set uændret for Air Berlin, der står midt i en stor spareplan.

Man skal kigge godt efter for at få øje på fremgangen hos det kommende Oneworld-selskab Air Berlin.

I september månedfløjdet tyske luftfartsselskab således med 3.683.519 passagerer. Det var en stigning på blot 1 % i forhold til samme måned året før, hvor der var 3.652.087 passagerer.

Heller ikke belægningsprocenten viste den helt store fremgang. Kabinefaktoren i september blev på 82,8 % hvilket var beskedne 0,1 procentpoint mere end samme måned året før.

Ser man på hele året fra 1. januar til og med 30. september er der mere synlig vækst. Her havde Tysklands næststørste luftfartsselskab i alt 27.675.491 passagerer, og det er en fremgang på 4 % i forhold til samme periode i 2010.

Her var fremgangen meretydelig i kabinefaktoren, der steg 2,5 procentpoint til 78,6 % for årets første 9 måneder. Det betyder dog stadig, at luftfartsselskabet flyver med 21 tomme sæder for hver 100 udbudte sæder i flåden.

Leder efter besparelser

I sidste måned meddelte det tyske luftfartsselskab, at der skal findes besparelser på næsten halvanden milliard kroner, blandt andet ved at nedbringe flåden med 18 fly frem til sommeren 2012.

Det såkaldte effektiviseringsprogram “Shape & size“ skal skabe besparelser og effektiviseringer for i alt € 200 millioner eller knap 1,5 milliarder danske kroner.

Ifølge ledelsen hos Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG skal spareplanen bringe det tyske luftfartsselskab tilbage på ret kurs og effektivisere hele selskabet ved at omlægge arbejdsprocedurer optimere hele organisationsstrukturen.

En væsentlig del af besparelserne skal komme fra en omlægning og optimering af selskabets rutenetværk, hvor selskabet vil reducere antallet af udbudte sæder med 1 million.

I midten af 2012 indtræder airberlin i Oneworld-alliancen samtidig med åbningen af Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt. Det betyder, at airberlin i større omfang vil transformeres fra at være et “point-to-point“ selskab til et rendyrket netværksselskab.