Bestil flybilletten i god tid – og spar penge!

Forretningsrejsende bestiller i gennemsnit flybilletten tidligere, hvilket medfører større besparelser.

Erhvervslivet har igennem de seneste 3 – 6 måneder foretaget nogle kraftige opstramninger af rejsepolitikken i mange virksomheder. En af de knapper, der kan skrues på er den såkaldte “Advance Booking Rate“, hvilket vil sige, hvornår flybilletten bestilles i forhold til afrejsetidspunktet.

En undersøgelse foretaget af betalingskortvirksomheden AirPlus Internationalviser således, at tendensenmed at bestille flybilletterne så tidligt som muligt fortsætter. I 2007 blev Business Class-flybilletter bestilt i gennemsnit 6,8 dage før afrejsetidspunktet, men dette er i 2009 ændret til 10,8 dage, hvilket er en forbedring på over 50 %.

Billetter til økonomiklasse bestilles i 2009 gennemsnitligt 16,6 dage før afrejsen, mens tilsvarende tal i 2007 var 14,3 dage. Her er der ikke sket den samme markante udvikling som tilfældet er med Business Class-billetterne. Totalt set er bestillingstidspunktet dog rykket frem fra 13, dage til 16 dage før afrejse gennem de seneste to år. Disse ændrede bestillingsrutiner er med baggrund i, at virksomhederne har sat større fokus på besparelser gennem tidligere billetbestilling.

Advance booking

Kilde: AirPlus International

– undersøgelse fra 1. kvartal 2009 blandt 1.500 travel managers fra 15 lande

Menhvordan finder man så ud af, hvornår billetten kan bestilles billigst muligt? Hele problematikken omkring luftfartsselskabernes prissætning tager udgangspunkt i ”Yield Management”. Et styringsredskab, som er højt prioriteret hos luftfartsselskaber og hoteller. ”Yield management” går populært sagt ud på, at sikre den højest mulige indtægtpr. fløjet passagerkilometer. Dette opgøres i den såkaldte “Unit Revenue“ også kaldet “Yield“, derer gennemsnitlig indtægt pr. fløjet passagerkilometer.





For år tilbage regulerede luftfartsselskaberne deres priser 2 – 3 gange årligt. Nu ændres priserne konstant. Her bruger de fleste luftfartsselskaber i dag ”dynamic pricing”, – også kaldet dynamisk prissætning. Det betyder, at priserne fra de bliver opdateret første gang i bookingsystemet og frem til flyets afgang ændrer sig i takt med efterspørgselen og konkurrencesituationen.





Hos mange flyselskaber bliver en flyvning åbnet for salg ca. 300 dage før afrejse – altså 10 måneder frem i tiden. Et begrænset antal flysæder pr. flyvning bliver sat til salg allerførst og til den laveste pris. Herefter stiger prisen op imod afgang. Så det giver som udgangspunkt god mening at bestille sin flybillet i god tid, som også tendensen i AirPlus-undersøgelsen bekræfter.

Full-service selskaber som SAS, Air France KLM, Lufthansa og British Airwaysudbyder løbende et antal sæder i forskellige prisklasser, hvor prisen stiger op imod afgang. Disse selskaber har mange hensyn at tage ved prissætningen. Bl.a. har de to, tre eller fire-klasses koncepter, ligesom der skal sikres attraktive priser og ledig kapacitet til føderuterne, der skalskabe trafik til deinterkontinentale ruter.

Lavprisselskaberne har kun én fællesklasse ombord på flyet, hvorfor selskaberne principielt kan udbyde flere billigere sæder end full-service selskaberne. Disse selskaber har populært sagt flere strenge at spille på, når der ikke skal tages hensyn til flere klasser og feeder-trafik. Derfor er lavprisselskaberne også lidt mere uforudsigelige i prissætningen, idet de konstant reagerer på konkurrencesituationen og regulerer priserne som modtræk til aggressive markedstiltag fra konkurrenterne.

På trods af vanskeligheder med at gennemskue den dynamiske prissætning er der stadig besparelser forbundet med at bestille sine flybilletter i god tid. Det bekræfter undersøgelsen fra AirPlus International, og det kan erhvervsrejsebureauerne også bekræfte i deres statstikker og rapporter over kundernes gennemsnitspriser i forhold til bestillingstidspunkt.