En Airbus A319-100 fra det svenske charterflyselskab Braathens International Airways. (Foto: Bene Riobó, CC 4.0)

Besværlig Braathens-flyvning til Gran Canaria

Da en Airbus A319 fra svenske Braathens i fredags skulle fra Molde til Gran Canaria, måtte det først cirkle rundt i luften, inden det kunne tage passagerer med. Det blev også til et stop i Danmark.

En Braathens-flyvning blev fredag 10. november gennemført med stort operationelt besvær og til stor gene for passagererne.

Det var en Airbus A319-100 (registrering SE-RGV), der skulle af sted på en charterflyvning fra Molde Lufthavn til Gran Canaria. Flyet endte dog med at gå i luften klokken 14.50 uden passagerer, hvorefter det cirklede rundt over Sunnmøre lidt sydvest for lufthavnen. Det skriver det norske medie Sunnmørsposten.

Af data fra Flightradar24 fremgår det, at flyet, der var af sted på rute TF9900, cirklede i næsten en time i 10.000 fods højde (3.048 meter, red.), inden det vendte retur til Molde-lufthavnen.

Måtte forbruge brændstof i en time
Til det norske medie rbnett.no forklarer Malin Brandsvig, pressekontakt hos Braathens, at flyet var nødt til at gå i luften fra Molde uden passagerer, da det var for tungt tanket til at kunne gennemføre turen som planlagt med passagerer fra den 2.200 meter lange startbane.

”Da man ikke kan tappe benzin fra flyet, besluttede vi at bruge noget af brændstoffet. Derfor lettede vi, uden passagerer, for at flyve tilbage til Molde kort efter. Vi gjorde dette for at gøre rejsen mere behagelig for de rejsende,” siger hun.

”Alternativet ville have været at fjerne noget af bagagen eller bede nogle passagerer om at tage et andet fly. I stedet brugte vi noget af brændstoffet.”

Tilbage på asfalten i lufthavnen steg 146 passagerer om bord på A319-flyet, hvorefter det lettede klokken 16.40.

Stop i Billund
Besværlighederne var dog ikke slut endnu for Braathens og de mange passagerer. Da flyet var nået et godt stykke ned over Jylland, cirklede det to gange over Vejle, inden det fløj ind og landede i Billund Lufthavn klokken 18. Det viser data fra Flightradar24.

Her blev det angiveligt behørigt tanket op, så det atter kunne lette og genenmføre resten af turen mod det solbeskinnede Gran Canaria med samtlige feriehungrende charterpassagerer.

Der var afgang fra Billund igen klokken 18.50, og næsten fem timer senere landede det svenske fly endelig på Gran Canaria med flere timers forsinkelse.

Flåde vokser til syv Airbus-fly
Den yderst besværlige flyvning fra Molde Lufthavn var konkret fra Braathens International Airways. Selskabet flyver for Nordic Leisure Travel Group, der omfatter Ving og Spies. Herudover er selskabet netop også begyndt at flyve for Apollo, der tidligere har benyttet Novair.

Flåden hos Braathens International Airways består indtil videre af i alt fire Airbus A319-100 med hver 144 sæder. Flyene har en gennemsnitsalder på 17 år. Herudover står det svenske selskab til at modtage i alt tre Airbus A320-200 med hver 180 sæder som supplement til A319’erne.

Den første A320, der er 16 år, er allerede modtaget og blev sat ind i drift 28. oktober 2023 på en flyvning fra Stockholm Arlanda til Gran Canaria.

 

Relaterede artikler:

BRA i samarbejde med Lufthansa om A320-vedligeholdelse

Nyt stort underskud i Braathens-koncernen

Første fly til nyt Braathens-selskab