ATR 42-400-fly. (Foto: Alain Dumas | ATR | Airbus | PR)

Betydelig fremgang hos ATR i 2023

Selvom der var udfordringer med at skaffe materialer og komponenter til produktionen, endte ATR sidste år med at levere 44 procent flere fly end i 2022. Salget blev derudover øget med 53 procent.

2023 blev et år præget af robust vækst i forretningen. Det er meldingen fra ATR, der tilsyneladende er godt tilfreds med udviklingen sidste år, da flyproducenten i løbet af det nu forgangne år noterede fremgang på en række områder sammenlignet med 2022.

Det er blandt andet antallet af flyleverancer, som blev øget sidste år. Selskabet fortæller, at man sidste år leverede 44 procent flere fly end i 2022, da ATR fik overdraget 36 nye fly til kunderne, mens det tal var 25 året før.

ATR hæfter sig ved desuden, at man opfatter fremgangen i leverancer som særdeles positiv i og med, at selskabet også oplevede udfordringer med forsyningskæden i 2023, hvor det var svært at skaffe tilstrækkeligt med materialer og komponenter til, at man for alvor kunne indfri ambitionerne om at skrue op for tempoet i produktionen.

Solgte 40 fly
Sidste år blev første gang, siden COVID-19-pandemien opstod, at ATR nåede en samlet omsætning på 1,2 milliarder dollars (8,2 milliarder kroner). De forskellige services, som ATR tilbyder, omsatte for 400 millioner dollars (2,7 milliarder kroner) i 2023, hvilket var en rekord, oplyses det.

Det gik ligeledes fremad med salget i løbet af sidste år. Selskabet, der er ejet af Airbus og Leonardo, noterede en fremgang på 53 procent, da ATR indgik aftaler med kunder om 40 fly mod de 26, som blev solgt i løbet af 2022.

Derudover blev der landet aftaler med 11 nye kunder om køb af enten nye eller brugte fly, siger ATR, der ligeledes bemærker, at der blev foretaget omkring 100 handler med selskabets fly på brugtmarkedet i 2023.

Producenten glæder sig samtidig over, at der i løbet af 2023 blev åbnet 160 nye ruter, som skal beflyves med selskabets fly. Det er en stigning på knap syv procent sammenlignet med året før, da der i 2022 blev etableret 150 nye ATR-ruter.

Lover godt
Ifølge ATR venter man, at efterspørgslen på en række markeder vil stige i løbet af de kommende år i forbindelse med, at flyselskaberne her vil øge deres flåder. Det drejer sig om det sydlige Asien og særligt Indien, Sydøstasien i form af Indonesien og Filippinerne samt Brasilien.

I tillæg hertil regner man med, at ny lovgivning indført på baggrund af et stigende pres for at nedbringe klimaaftrykket vil føre nye muligheder med sig særligt i Europa, Japan, Canada og USA, fordi ATR-flyene udleder mindre end andre fly i samme størrelse, lyder det.

“Vores 2023-resultater slår både betydningen og relevansen af vores fly og services fast samtidig med, at de viser vores evne til at tilpasse os, når dynamikkerne i markedet ændrer sig,” siger Nathalie Tarnaud Laude, der er koncernchef for ATR.

“2024 bliver et år, hvor vi vil fokusere på stabilisering således, at vi baner vejen for fremtidig vækst. Vi har allerede leveret to fly siden årets start, hvilket lover godt for tempoet.”


Relaterede artikler:

ATR tilbyder kabineindretning til high-end-markedet

ATR arbejder mod 100 procent SAF-motorer i 2025

Nyt marked i Kina åbner sig for to flytyper