ATR 72-600-fly. (Foto: ATR | PR)

ATR arbejder mod 100 procent SAF-motorer i 2025

En flymotor, der udelukkende benytter bæredygtigt brændstof, er målet for et samarbejde mellem ATR og Pratt & Whitney Canada, der fokuserer på, at en sådan skal være klar om to år.

Hvis det står til ATR og motorproducenten Pratt & Whitney Canada, skal det i løbet af de kommende år være bedre muligheder for udelukkende benytte bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)), hvis lovgivningen vil tillade det.

Derfor har virksomhederne etableret et samarbejde, der har til formål at sikre, at Pratt & Whitney Canadas serie af flymotorer kaldet PW127 bliver helt klar til, at motorerne kan benytte 100 procent af den grønnere brændstoftype i 2025.

Derudover nærer ATR også et ønske om, at både ATR 42 og 72-flytyperne samme år skal være certificerede til at kunne foretage flyvninger, som er 100 procent drevet af SAF.

Det anslås nemlig, at fly, der benytter SAF som drivmiddel, kan reducere klimaaftrykket med op mod 80 procent, og derfor fremhæves brændstoftypen i vid udstrækning som et naturligt næste skridt i flytrafikkens grønne omstilling.

Samarbejdede om SAF-flyvning i Sverige
Det oplyses, at samarbejdet mellem to virksomheder er en direkte udløber af de erfaringer, der blev gjort under en prøveflyvning i juni 2022 i et samarbejde mellem ATR, Pratt & Whitney Canada, den finske olieraffineringsvirksomhed Neste samt flyselskabet Braathens Regional Airlines.

Flyvningen foregik i et ATR 72-600-fly med registreringsnummeret SE-MKK mellem Malmø Lufthavn og Stockholm-Bromma. Flyet var udstyret med to PW127M-motorer fra Pratt & Whitney Canada, hvori der udelukkende var bæredygtigt flybrændstof.

Efterfølgende forklarede den daværende koncernchef Stefano Bortoli fra ATR, at flyvningen i hans optik var ”en milepæl”, der skulle vise branchen og omverdenen, at teknologien virker og er på et stadie, hvor den hurtigt kan tages i brug, da det brændstof fra Neste, der blev benyttet, er såkaldt drop in ready, hvilket betyder, at det fungerer i de flymotorer, som flyselskaberne gør brug af i dag

Vil spille nøglerolle
Ifølge Nathalie Tarnaud Laude, der er koncernchef hos ATR, handler det nu om at få fremstillet en større mængde bæredygtigt flybrændstof.

”Som samlet branche er det vores fælles ansvar løbende at sørge for, at driften på de vigtige forbindelser, som vores fly skaber på tværs af verden, foretages på bæredygtig vis.”

”Sammen med Braathens Regional Airlines og Pratt & Whitney Canada har vi bevist, at vores ATR-fly kan flyve på SAF, og nu handler det om, at vi skal have øget tilgængeligheden af bæredygtigt flybrændstof. Det er næste skridt på rejsen mod at slippe af med CO2-udledningerne.”

Salgs- og marketingsdirektør Anthony Ross fra Pratt & Whitney Canada betoner vigtigheden af brændstoftypen i forhold til at indfri de klimamål, som mange selskaber har valgt at forfølge.

“SAF vil spille en nøglerolle i at opnå branchens mål om ikke at udlede CO2 efter 2050, og selvom alle motorer fra Pratt & Whitney Canada i mere end et årti har været certificeret til at benytte en iblanding på 50 procent, vil det, at vi sikrer, de er parate til udelukkende at benytte SAF i fremtiden, betyde, at vi bliver i stand til at gøre mest muligt for at sænke klimaaftrykket.”


Relaterede artikler:

100 procent SAF-flyvning fra Malmø

ATR vil udvikle nyt bæredygtigt fly

ATR gennemfører testflyvning med 100 procent SAF