Boeing 737-fly fra SAS og Norwegian skal undersøges

Såvel Norwegian som SAS har Boeing 737-fly af den type, som de amerikanske luftfartsmyndigheder nu har bedt om at få undersøgt. Luftfartsselskaberne har fået en frist på blot fem dage til at undersøge de ældste fly med mere end 35.000 flyvninger bag sig.

Omkring et hundrede ældre Boeing 737-fly af typerne 300/400/500 og skal igennem en ekstraordinær inspektion som følge af hændelsen sidste fredag, hvor et fly fra amerikanske Southwest Airlines måtte nødlande på grund af et pludseligt opstået hul i flyskroget.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Avation Adminstration har beordret omkring 175 fly indkaldt til ekstraordinært sikkerhedscheck for eventuel metaltræthed af samme art, der forårsagede revnen i skroget på Southwest-flyet, der var af typen Boeing 737-300.

Omkring 80 af flyene omfattet af det ekstraordinære sikkerhedscheck er registreret hos amerikanske luftfartsselskaber, mens godt et hundrede fly er fra selskaber udenfor USA.

Heriblandt er det norske lavprisflyselskab Norwegian samt SAS, der tilsammen har 17 fly, der skal gennemgå en elektromagnetisk undersøgelse for at sikre, at der ikke er tilsvarende problemer.

Ifølge amerikanske FAA skal alle fly med mere end 35.000 operationer bag sig til sikkerhedscheck inden 5 dage. Fly med 30-35.000 operationer skal til check indenfor 20 dage, mens fly der endnu ikke har nået 30.000 operationer skal undersøges indenfor 20 dage eller når totalt 30.000 antal flyvninger er gennemført.

Åsa Larssen, der er presse- og informationsmedarbejder hos Norwegianbekræfter overfor CHECK-IN.dk, at selskabet har i alt 13 fly af typen Boeing 737-300, der skal igennem sikkherhedschecket. Et fly skal undersøges indenfor 5 dage, otte fly skal undersøges indenfor 20 dage, mens fire fly skal undersøges inden 30.000 operationer er gennemført. I alt opererer Norwegian 20 fly af typen Boeing 737-300, hvoraf det ældste har en alder på omkring 23 år.

Men heller ikke SAS går fri for de særlige inspektioner. Pressechef Mikkel Thrane fra SAS i Danmark oplyser at selskabet har i alt fire fly, der er omfattet af de nye inspektionskrav.

“Vi har ialt fire Boeing 737-fly, som er omfattet af det nye AD (airworthiness directive, red.). Vi har allerede inspiceret et af dissefly uden at finde noget unormalt, og natten mellem onsdag og torsdag gennemfører vi en inspektion af yderligere to fly.“

SAS har samlet 10 fly i flåden af de ældre typer Boeing 737-400/500. Disse fly har selskabet “arvet“ fra det norske Braathens SAFE, som SAS overtog i slutningen af 2001.

Norwegian er undervejs med udfasningen af selskabets flåde af Boeing 737-300 fly, og vil således ved udgangen af 2013 have en enhedsflåde bestående af nye og driftsøkonomiske Boeing 737-800 fly.