De civile luftfartsmyndigheder i USA er angiveligt ikke tilfredse med den certificeringsplan for 787 Dreamliner-flyene, som Boeing har udarbejdet.
Det ser ikke ud til, at Boeing kan genoptage leverancerne af selskabets 787 Dreamliner-fly lige med det første. Flytypen har været et smertensbarn for den amerikanske flyproducent de seneste år, hvor forskellige udfordringer har gjort, at produktionen flere gange er blevet sat på pause.
Der har både været problemer med skrogene på flyene, de benyttede motorer samt en del af de titaniumsdele, der indgår i fremstillingen, hvilket har betydet, at Boeing for øjeblikket ikke kan levere Dreamliners til de ventende kunder, indtil myndighederne siger god for det.
Genvordighederne har blandt andet resulteret i, at Boeing angiveligt har flere end 100 787-fly stående på lager. Ligesom flyproducenten har måtte afholde en række ekstra omkostninger. Ved offentliggørelsen af regnskabet for årets første kvartal i slutningen af april, fortalte Boeing, at flyproducenten på daværende tidspunkt forventede at disse omkostninger ville beløbe sig til to milliarder dollars (14,2 milliarder kroner).
Mangler oplysninger
I forbindelse med kvartalsregnskabet lød det dog også, at de tilbageværende forhindringer var i færd med at blive ryddet af vejen. Boeings koncernchef Dave Calhoun fortalte i den forbindelse, at der nu var blevet udarbejdet en certificeringsplan.
I en tilhørende meddelelse glædede han sig blandt andet over, at planen for en certificering af flytypen var blevet sendt til de civile amerikanske luftfartsmyndigheder FAA. Nu ventede Boeing blot på, at den blev godkendt.
I mellemtiden havde flyproducenten færdiggjort en række påkrævede ændringer af Dreamliner-flyene samt påbegyndt prøveflyvninger, lød det fra koncernchefen. Det tyder dog på, at der er visse mangler i den plan, som Boeing har sendt til FAA. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Kan forsinke processen yderligere
Reuters har talt med flere kilder, der tilsyneladende har indsigt i processen, og de fortæller, at Boeing er blevet orienteret om manglerne i de indsendte dokumenter, der beskrives som ”udeladelser”.
Det har ført til, at FFA har sendt en del af planen tilbage til Boeing med besked om, at oplysningerne ikke er tilstrækkelige. Hvad der præcis mangler, er ikke blevet oplyst. Det er ligeledes uklart, hvorvidt det vil føre til, at genoptagelsen af Dreamliner-leverancerne forsinkes yderligere.
Det er mere end et år siden, at Boeing sidst har leveret et fly af typen til en kunde, men ifølge Reuters’ kilder havde Boeing – inden FAA påpegede manglerne i certificeringsplanen – en forventning om, at leverancerne kunne genoptages allerede i anden halvdel af i år.
FAA fortalte desuden tidligere på året, at luftfartsmyndighederne har besluttet, at man ikke vil lade Boeing selv vurdere luftdygtigheden af 787-flyene endnu, men myndighederne vil derimod fastholde retten til at lade deres egne medarbejdere gennemgå hvert enkelt fly indtil videre.
Relaterede artikler:
Nye problemer med revner i Boeing 787-motorer