Boeing 737 MAX 8-cockpit (Foto: Rockwell Collins)

Boeing forklarer sig i prekær SMS-sag

En testpilot på Boeing 737 MAX fortalte til en kollega for tre år siden via SMS, at han fandt flyet uberegneligt. Boeing afviser, at det havde noget at gøre med det problemfyldte MCAS-system.

Fredag i sidste uge blev en SMS-korrespondance fra 2016 mellem to højtstående piloter på Boeings MAX-program offentliggjort af et kongresudvalg.

I SMS-udvekslingen den 15. november 2016 skrev testpilot Mark Forkner til en anden Boeing-testpilot, at han den pågældende dag i flysimulatoren havde oplevet problemer med Boeing 737 MAX’ens nye elektroniske system – også kendt som MCAS. Systemet skal have reageret meget uberegneligt.

Indholdet i testpilotens SMS har vakt fordømmelse i den amerikanske kongres, i pilotforeninger og hos eksterne eksperter. MCAS-systemet er anerkendt som årsag til dødsulykkerne med en Boeing 737 MAX i henholdsvis Indonesien og Etiopien inden for et halvt år.

SMS’er er blevet misfortolket
Boeing reagerede søndag i sagen, og den amerikanske flyproducent mener, at pilotens SMS er blevet vidt misfortolket. Boeing mener ikke, at testpilotens oplevelse kunne have givet kendskab til MCAS-systemets fejl. Mark Forkners kommentar afspejler en reaktion i noget simulatorsoftware, der ikke fungerede korrekt, udtaler Boeing i en pressemeddelelse.

Mark Forkner forklarede til sin kollega, at MAX’ens MCAS-system reagerede voldsomt i flysimulatoren, og at det fik flyet til at trimme sig selv uden hans indflydelse. Men Boeing afviser således, at flyets reaktion skyldtes MCAS-systemet.

”Den simulatorsoftware, der blev brugt i løbet af den 15. november, gennemgik stadig test og kvalifikation og var ikke færdigudviklet,” forklarer Boeing ifølge Seattle Times.

Amerikanske medier gengiver SMS-korrespondancen mellem Mark Forkner og den anden Boeing-testpilot, Patrik Gustavsson. Den indledningsvise samtale over SMS var som følger:

”Det reagerer voldsomt,” skrev Mark Forkner til sin kollega om MCAS-systemet – og fortsatte: ”Indrømmet, jeg er dårlig til at flyve, men det her var ekstremt. Flyet trimmede sig selv helt vanvittigt. Jeg tænkte bare HVAD?”

FAA afkræver forklaring fra Boeing-koncernchef
De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, anklager Boeing for at have skjult SMS-udvekslingen i forbindelse med certificeringen af Boeing 737 MAX. Boeing har ifølge Seattle Times kendt til dokumenterne i flere måneder.

”Boeing fortalte transportministeriet, at den havde opdaget disse dokumenter for flere måneder siden,” lyder det fra FAA, der altså ikke blev adviseret om SMS’erne på trods af en igangværende og ny godkendelsesproces af Boeing 737 MAX efter de to dødsulykker, der kostede i alt 346 mennesker livet.

FAA fandt SMS-indholdet foruroligende, og myndigheden er skuffet over, at Boeing ikke straks bragte SMS-korrespondancen frem i lyset. De amerikanske luftfartsmyndigheder udtaler, at man arbejder på, hvilken konsekvens det skal have for Boeing. Og koncernchef i Boeing, Dennis Muilenburg, bliver afkrævet svar hurtigst muligt.

”Jeg forventer din forklaring med det samme, hvad angår indholdet i dette dokument og Boeings tøven med at videregive dokumentet til sin sikkerhedsmyndighed,” skriver Steve Dickson, en FAA-administrator, i et brev til Dennis Muilenburg.

Testpiloten Mark Forkner forlod Boeing i juli 2018, og han har afvist at tale med den amerikanske flyproducent. Han har derfor givet sit besyv til sagen via sin advokat, David Gerger.

 

Relaterede artikler:

Norwegian fjerner MAX frem til slutningen af marts

Boeing vil levere 70 MAX-fly om måneden

Air Canada sender Boeing 737 MAX på vingerne