Boeing 737 MAX flyprogram. (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Boeing har mistet 462 MAX-ordrer under coronakrisen

Coronakrisen har forværret ordrebogen for Boeing 737 MAX. Den amerikanske flyproducent har fået 462 afbestillinger på den uheldsramte flytype siden januar.

Allerede før coronakrisen havde Boeing svært ved at beholde og lande nye ordrer på 737 MAX, der har haft internationalt flyveforbud siden marts 2019. Og i forbindelse med coronapandemien er det kun blevet endnu sværere.

Den amerikanske flyproducent har siden januar 2020 fået i alt 462 afbestillinger fra sine kunder på Boeing 737 MAX. Dette er en stigning på 153 procent i antallet af annulleringer sammenlignet med sidste år, skriver AirlineGeeks.com. Boeing fik 182 afbestillinger på MAX i 2019 – herunder 125 fra det konkursramte Jet Airways fra Indien.

I februar fik Boeing 41 MAX-annulleringer, hvilket var flere end bestilt. Air Canada afbestilte 11 fly, mens andre selskaber valgte at konvertere MAX-ordrer til langdistancefly. I marts tikkede i alt 150 afbestillinger ind – herunder 75 fra det irske flyleasingselskab Avolon og 34 fra det amerikanske lavprisflyselskab GOL Linhas Aéreas Inteligentes.

I april fik Boeing 108 MAX-annulleringer, hvoraf 69 kom fra det irsk-amerikanske flyleasingselskab GECAS. China Development Bank Financial Leasing afbestilte 29 fly, mens Boeing selv fjernede 99 MAX-fly med uspecificerede købere fra ordrebogen.

Kæmpeordre kan blive annulleret
Antallet af afbestillinger led et endnu mere alvorligt knæk, da Norwegian i juni oplyste Boeing om, at det havde opsagt købsaftalerne for selskabets sidste 92 MAX-fly. Og i juli annoncerede Avolon en afbestilling på yderligere 27 fly. Alt i alt har Boeing fået 462 afbestillinger i løbet af årets syv første måneder.

Endnu flere dårlige meddelelser kan dog nå at tikke ind hos Boeing i juli eller de kommende måneder. American Airlines oplyste – ifølge The Wall Street Journal – fredag i sidste uge, at selskabet vil have hjælp af Boeing til finansiering af 17 ud af 76 MAX-fly. Ellers vil det annullere de pågældende fly.

Den næststørste MAX-kunde efter Southwest Airlines er det mellemøstlige lavprisflyselskab flydubai med i alt 251 flyordrer. Flyselskabet har advaret om, at det overvejer at erstatte MAX-ordren med fly fra Airbus, da den fortsatte grounding af MAX-flyene tærer på selskabets økonomi.

MAX-værdi er faldet
I begyndelsen af juli afsluttede Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), en række recertificeringsflyvninger med 737 MAX. Inden myndighederne endeligt kan ophæve flyveforbuddet, skal data fra flyvningerne analyseres, og en række procedurer skal gennemføres.

Boeing tripper for at genoptage MAX-leveringerne, når det igen bliver muligt. Men det efterhånden 16 måneder lange flyveforbud har sat alvorlige ridser i lakken på MAX-flyene, ligesom den manglende efterspørgsel på nye fly under coronakrisen har forværret situationen. Under flyveforbuddet – og før coronapandemien – har Boeing produceret 400 MAX-fly, som venter på at blive leveret til kunderne.

”Ingen flyselskaber ønsker at få leveret nye fly, og dette gælder især MAX lige nu,” siger en luftfartsøkonom til nyhedsbureauet Reuters.

Værdien af MAX-fly på markedet er faldet med 11 procent siden begyndelsen af 2020 og vil være under stort pres også i de kommende måneder, vurderer Eddy Pieniazek fra luftfartsrådgivningsfirmaet Ishka ifølge Reuters.

 

Relaterede artikler:

Rapport: Boeing informerede ikke om MAX-ændringer

Norwegian annullerer 97 flyordrer og sagsøger Boeing

Afbestiller 34 Boeing 737 MAX-fly