Det brasilianske flyselskab GOL har annulleret en ordre på 34 Boeing 737 MAX. Foto: Formagini, CC 4.0

Afbestiller 34 Boeing 737 MAX-fly

Boeings ordrebog på 737 MAX lider endnu et knæk, efter det brasilianske flyselskab GOL har afbestilt 34 fly af denne type som følge af coronakrisen.

Brasiliens førende indenrigsflyselskab har sendt en afbestilling på Boeing 737 MAX af sted til den amerikanske flyproducent, der dermed har fået endnu en MAX-annullering.

GOL Linhas Aéreas Inteligentes har således besluttet at afbestille en ordre på 34 Boeing 737 MAX i et forsøg på at tilpasse fremtidens flåde som følge af den igangværende COVID-19-pandemi. Det brasilianske lavprisflyselskab har fortsat 95 Boeing 737 MAX i ordre, og selskabet nåede at få leveret syv MAX-fly inden det internationale flyveforbud mod typen i marts 2019.

Boeing og GOL har desuden indgået en aftale, der betyder, at det brasilianske flyselskab får kompensation og ændrede betalingsplaner for fremtidige MAX-leveringer.

”GOL forbliver fuldt ud engageret i 737 MAX til at være kernen i flåden, og denne aftale forbedrer vores succesrige langsigtede partnerskab med Boeing yderligere,” siger Paulo Kakinoff, koncernchef i GOL.

Siden GOLs stiftelse for 20 år siden har selskabet udelukkende opereret med Boeing-fly og har gennem tiden modtaget over 250 styk. I øjeblikket betjener GOL 128 Boeing 737-fly i versionerne -700 og -800 foruden de syv MAX-fly. Planen var, at GOL skulle have modtaget yderligere 25 MAX-fly i 2019, men dette blev udsat efter groundingen.

Flyleasingselskab har annulleret stor MAX-ordre
Boeing har offentliggjort, at der er leveret 50 nye kommercielle fly til kunderne i første kvartal i 2020, hvilket blot er en tredjedel af det antal, som producenten leverede i samme periode året før. Hårde tider for Boeing, der altså samtidig nu også får afbestillinger på nye fly.

I sidste uge meddelte flyleasingselskabet Avolon, at det har taget konsekvensen af coronakrisen og annulleret en ordre på 75 Boeing 737 MAX. En ordre til en værdi af otte milliarder dollar på listepriser, eller hvad der svarer til 55 milliarder kroner.

Boeing 737 MAX blev groundet den 12. marts 2019 efter de to dødsulykker med flytypen i henholdsvis Indonesien og Etiopien. Det betød, at der blev sat 300 MAX-fly på jorden, ligesom der sidenhen blev produceret yderligere 400 fly. Disse venter således stadig på at komme ud til kunderne, da flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX stadig er gældende.

De seneste meldinger fra Boeing lyder, at producenten fortsat tror på en MAX-tilbagevenden i midten af 2020. Flytypen skal have en endelig myndighedsgodkendelse, før det kan indgå i flyselskabernes drift igen. Den vidtrækkende COVID-19-pandemi har dog bevirket, at flyselskaberne i øjeblikket ikke savner flytypen som følge af den kraftigt faldende efterspørgsel på rejser.

 

Relaterede artikler:

Lavine af afbestillinger kan ramme flyproducenter

Officielt: Boeing stopper produktion af 737 MAX

Boeing mister stor MAX-ordre