Ny alvorlig udfordring for MAX-flyene

Boeing og FAA undersøger problem med kabelføring, som måske kan føre til kortslutning på 737 MAX. Problemet betegnes som potentielt ”katastrofalt”.

Problemerne for Boeings 737 MAX-fly synes efterhånden nærmest uendelige. Den nye flytype har haft flyveforbud siden marts sidste år, og bestræbelserne på at få Boeing 737 MAX re-certificeret er løbende trukket ud i takt med, at der er dukket nye problemer op – blandt andet med forskellige software-systemer.

Nu har endnu et potentielt alvorligt problem vist sig under arbejdet med at få flytypen på vingerne igen. Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA bekræftede søndag over for nyhedsbureauet Reuters, at de er i gang med at undersøge et problem med MAX-flyenes kabler, der potentielt kan forårsage en kortslutning ombord.

Kabler for tæt på hinanden
Ifølge avisen New York Times undersøger Boeing, om to kabler er for tæt på hinanden, hvilket kan føre til en kortslutning og potentielt resultere i et flystyrt, hvis piloter ikke reagerer korrekt i situationen.

FAA sagde i en erklæring søndag, at det sammen med Boeing “analyserer visse fund fra en nylig gennemgang af de foreslåede ændringer til Boeing 737 MAX.” Luftfartsmyndigheden tilføjede, at det “vil sikre, at alle sikkerhedsrelaterede problemer, der er identificeret under denne proces, bliver løst”.

Ifølge Reuters arbejder Boeing i øjeblikket med at designe en separering af kabelforbindelserne, hvis det viser sig nødvendigt, ligesom flyproducenten udfører omfattende analyser for at fastslå, om den elektriske fejl kan opstå i et virkeligt scenarie, hvor flytypen er i drift.

FAA betegner kabelproblemet som potentielt “katastrofalt.” En talsmand for Boeing siger dog ifølge Reuters, at det er muligt, at afskærmning, isolering og afbrydere kan forhindre en kortslutning.

Kan føre til yderligere forsinkelse
Ifølge kilder i FAA kan problemerne med kablerne betyde, at ophævelsen af flyveforbuddet mod 737 MAX bliver yderligere forsinket. I internationale medier har det seneste uofficielle prognoser lydt, at flytypen med forskellige opgraderinger tidligst vil blive godkendt af FAA i februar og måske først i marts eller senere.

Reuters skriver, at repræsentanter for både de amerikanske og europæiske luftfartsmyndigheder i denne uge forventes at vende tilbage til softwareproducenten Rockwell Collins fabrik i Iowa i USA for at gennemgå en revision af softwaredokumentationen for 737 MAX, som ikke blev afsluttet sidste år.

FAA og de europæiske luftfartsmyndigheder EASA har planlagt først at mødes i denne uge i Seattle i USA, hvor Boeing producerer MAX-flyene, og derefter tage til Iowa næste weekend for at gennemgå revisionen.

 

Relaterede artikler:

MAX-skandalen koster Boeing-topchef jobbet

Officielt: Boeing stopper produktion af 737 MAX

Myndighed finder mulig ny fejl på MAX-flyene