Flyproducenten Boeing har taget patent på et kabinelayout med 12 business class-sæder på række og tre gange mellem sæderne.
Enten bliver det en særdeles trang affære at være business class-passagerer i fremtiden, eller også pønser Boeing på at bygge fly, der er bredere, end dem de bygger i dag. Et af de to scenarier bliver realiteten, hvis Boeing vælger at gøre alvor af de tanker om nyt kabinelayout på business class, som den amerikanske flyproducent har taget patent på.
Patentet viser hvordan Boeing vil skabe plads til hele 12 business class-sæder på tværs i kabinen. Det skal ske ved at ”flette” sæderne ind mellem hinanden og lade flere af passagererne flyve baglæns. Desuden lægger Boeing op til at have hele tre gange. På den måde vil alle sæder have direkte udgang til gangene. I flere tilfælde vil man som passager skulle møve sig ud mellem to medpassagerers sæder. Men på flere andre sæder vil der omvendt være udgang til gange på både højre og venstre side.
Maksimerer belægningen
Det nye patenterede design er skabt af Boeings Mark Eakins, der har over 20 patenter for ting og koncepter udviklet til Boeing 787 Dreamliner og Boeing 7E7 prototypen. Eakins beskriver i patentansøgningen designet som et sædearrangement, der maksimerer belægningen.
I dag har mange selskaber kun fire eller seks sæder på tværs på business class i sine langdistancefly. Kun selskaber som British Airways og American Airlines har på visse flytyper fundet plads til otte business-passagerer.
Foruden stregtegningerne, der viser hvordan man skaber plads til 12 business class-sæder, så har Boeing også taget patent på en løsning med 10 sæder på tværs (2-6-2).
Som en sofa
British Airways indgav sidste år en ansøgning om at tage patent på en ny type flysæde. Ryglænet på det nye flysæde er så bredt, at British Airways selv betegner det som en sofa. Og patentansøgningen viser da også tegninger af en kvinde, der sidder på vidt forskellige måder i sædet.
British Airways forestiller sig også, at bordet kan skubbes til side alt efter hvad der er behov for. På de billeder, som er vedlagt ansøgningen, ses hvordan bordet hænger på væggen foran sædet og kan skubbes henad væggen alt efter om passageren vil have bordet lige foran sig eller ude i siden.