Humber-raffinaderiet ved Immingham. (Foto: British Airways | PR)

British Airways tanker grønt fra Phillips 66

I fremtiden vil en del af British Airways’ flyvninger blive foretaget med bæredygtigt brændstof, der er fremstillet i stor skala i Storbritannien. Det er en milepæl for flyselskabet og landets luftfartsindustri, mener koncernchef.

Der er udbredt enighed om, at luftfartens klimaaftryk skal mindskes. En af de oplagte måder til at nå dette mål er ved en større udnyttelse af såkaldt sustainable aviation fuel (SAF), hvilket er den engelske betegnelse for bæredygtigt flybrændstof.

I øjeblikket er udfordringen med det grønne flybrændstof, at det fremstilles i forholdsvis små mængder, og prisen derfor er højere, end hvis flyselskaberne købte almindeligt jetbrændstof. Den store fordel er dog, at brændstoffet udleder op til 80 procent mindre CO2.

Nu bliver flyselskabet British Airways det første selskab i verden, der benytter SAF, som er produceret i stor skala på et raffinaderi i Storbritannien. Det sker som led i en flere år lang samarbejdsaftale, som flyselskabet har indgået med energivirksomheden Phillips 66.

Fremstiller tusindvis af ton
Samarbejdet mellem de to virksomheder betyder, at British Airways fremover kan få fyldt tankene med bæredygtigt flybrændstof, der er fremstillet på Humber-raffinaderiet, som Phillips 66 har etableret nær den engelske by Immingham.

Her forarbejder energiselskabet dagligt omkring en halv million liter affald fra råvarer, som efterfølgende omdannes til flybrændstof. Præcis hvor meget brændsel, der produceres på anlægget, oplyses ikke, men mængden beskrives som ”tusindvis af ton”.

British Airways oplyser dog, at det bæredygtige flybrændstof fra Phillips 66 vil mindske flyselskabets CO2-emissioner med næsten 100.000 ton, hvilket er nok til 700 helt udledningsfrie flyvninger mellem London og New York, hvis de foretages på et Boeing 787-fly.

I fremtiden vil brændstoffet fra raffinaderiet i Immingham desuden blive ført ned i de rørledninger, som i forvejen transporterer brændstof til London-Heathrow og flere andre britiske lufthavne.

Kan indtage global lederrolle
Luftfartskoncernen IAG, som ejer British Airways, har planer om at investere 400 millioner dollars (2,7 milliarder kroner) i yderligere udvikling af bæredygtige flybrændstoffer de kommende tyve år. I tillæg til aftalen med Phillips 66 samarbejder British Airways også med en række andre virksomheder, hvor flyselskabet enten yder støtte til opbygning af produktionsanlæg eller aftager brændstof.

Sean Doyle, der er koncernchef hos British Airways, fortæller, at det er en milepæl for flyselskabet og den britiske luftfartsindustri, at der fremover vil blive produceret SAF på stor skala i landet.

“At fremskynde udviklingen og den kommercielle opskalering af bæredygtigt flybrændstof vil være en game changer og vil være afgørende for at mindske luftfartssektorens afhængighed af fossile brændstoffer. Det vil gøre Storbritannien mindre afhængig af andre lande, og jeg er overbevist om, at Storbritannien kan indtage en lederrolle globalt i dette marked, skabe grønne jobs og eksportmuligheder, hvis industrien, virksomhederne og regeringen fortsætter med at samarbejde og gør det til et centralt fokusområde.”

 

Relaterede artikler:

Sår tvivl om udmelding fra British Airways

British Airways investerer i brintdrevet fly

British Airways investerer i produktionsanlæg til biobrændstof