En Airbus A350 fra British Airways. Foto: British Airways

British Airways investerer i produktionsanlæg til biobrændstof

British Airways har indgået partnerskab med amerikanske LanzaJet om produktion af bæredygtigt flybrændstof, der vil kunne anvendes på flyene inden udgangen af 2022.

Selv om coronakrisen fylder i det meste af luftfartsbranchen, bliver der stadig sat initiativer i gang i forhold til at gøre luftfarten mere grøn.

Senest har British Airways præsenteret et nyt samarbejde med det amerikanske flybrændstoffirma LanzaJet om produktion af Sustainable Aviation Fuels (SAF). Partnerskabet fokuserer på bæredygtighed og indebærer opførsel af produktionsanlæg til biobrændstof.

British Airways investerer således i LanzaJets første kommercielle anlæg kaldt Freedom Pines Fuels i den amerikanske delstat Georgia. Det britiske flyselskab vil forventeligt kunne bruge brændstoffet herfra til et vist antal flyvninger inden udgangen af 2022.

Foruden anlægget i USA indebærer partnerskabet også, at LanzaJet vil designe et kommercielt produktionsanlæg til biobrændstof i Storbritannien.

Brændstof reducerer emissioner med 70 procent
Byggeriet af produktionsanlægget i Georgia forventes igangsat i år. Biobrændstoffet vil blive fremstillet ved at omdanne bæredygtigt ethanol ved hjælp af en patenteret kemisk proces.

Det bæredygtige brændstof, der vil blive produceret, vil reducere drivhusgasemissioner med over 70 procent sammenlignet med konventionelt fossilt flybrændstof. Det svarer til at fjerne næsten 27.000 benzin- eller dieselbiler fra vejene hvert år.

Biobrændstoffet vil blive fremstillet ved LanzaJets ’Alcohol to Jet’-proces (AtJ), som kan bruge enhver kilde til bæredygtigt ethanol – herunder eksempelvis ethanol fremstillet af ikke-spiselige landbrugsrester såsom hvedestrå. LanzaJet blev lanceret i juni 2020 af bioteknologivirksomheden LanzaTech, og det kommercielle arbejde med ’Alcohol to Jet’ har været i gang flere år.

‘Vigtigt at fortsætte fokus på klimaet’
British Airways har et erklæret mål om at opnå nul-udledning af kulstofemissioner i 2050, hvorfor flyselskabet også har stort fokus på udviklingen og brugen af biobrændstof.

”På trods af krisen i den globale luftfart er det afgørende for vores fremtid, at vi fortsætter med at tackle klimaforandringerne, og at vi forbliver fokuserede på at gøre vores del for at reducere den indvirkning, vi har på planeten,” siger Sean Doyle, koncernchef i British Airways.

”Fremskridt med udvikling og kommerciel udrulning af bæredygtigt flybrændstof er afgørende for dekarbonisering af luftfartsindustrien, og dette partnerskab med LanzaJet viser de fremskridt, British Airways gør, når vi fortsætter på vores rejse til netto-nul.”

Eksisterende partnerskab om biobrændstof
British Airways har allerede et eksisterende samarbejde kørende med den britiske teknologivirksomhed Velocys om at udvikle biobrændstof. Målet er at bygge et brændstofanlæg, hvor eksempelvis husholdningsaffald skal omdannes til vedvarende bæredygtigt flybrændstof. Det forventes, at brændstoffet kan produceres fra 2025.

British Airways’ moderselskab, International Airlines Group (IAG), investerer i alt 400 millioner dollar (2,46 milliarder kroner, red.) i bæredygtigt flybrændstof over de næste 20 år.

 

Relaterede artikler:

British Airways i samarbejde om brintdrevne passagerfly

British Airways vil flyve CO2-neutralt indenrigs

British Airways tog afsked med Boeing 747