To Eurofighter Typhoons fra Royal Air Force måtte mandag middag søge visuel kontakt med et SAS-fly til Manchester, da piloterne ikke besvarede opkaldet fra flyvelederne.
To jagerfly af typen Eurofighter Typhoon fra Royal Air Force-basen i Coningsby ved Lincolnshire i England blev mandag middag sendt på vingerne for at skabe kontakt til et fly fra SAS.
De britiske flyveledere mistede angiveligt kommunikationen med SAS-flyet et sted over Nordsøen, hvorfor de to jagerfly blev sendt på vingerne for at forsøge at få visuel kontakt med SAS-piloterne.
Flyet var en Airbus A320neo fra SAS Connect (registrering EI-SIU) på vej fra Oslo til Manchester som rutenummer SK4609, da Royal Air Force blev alarmeret.
Airbus-flyet var lettet kl. 11.19 fra Oslo Lufthavn og havde planlagt ankomst i Manchester International Airport kl. 12.10 lokal tid.
Flyet landede en halv time efter tidtabellen, og radarsporet på Flightradar24 viser, at flyet måtte cirkle i 38.000 fods højde, før det kunne flyve ind over land og påbegynde nedstigningen mod den britiske lufthavn.
Modtaget af brand- og redningskøretøjer
Returflyvningen fra Manchester til Oslo skulle have fundet sted kl. 12.50, men afgangen er indtil videre blevet udsat til kl. 14.25.
En talsperson for Manchester International Airport bekræfter til Manchester Evening News, at flyet mistede kommunikationen undervejs til Manchester.
Som en del af standardproceduren blev SAS-flyet ledsaget helt frem til den civile lufthavn i Manchester, hvor brand- og redningskøretøjer stod klar til at modtaget flyet.
“Flight SK4609 fra Oslo til Manchester i eftermiddags gennemgik en eskorteret landing som reaktion på et kortvarigt og midlertidigt kommunikationstab. En standardprocedure blev indledt, men der var aldrig nogen fare for flyvningen eller dens passagerer,” siger Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef i SAS.
Pressechefen fortæller endvidere, at der er iværksat en undersøgelse, og at sagen håndteres af relevante myndigheder, hvorfor flyselskabet ikke har yderligere kommentarer.
Relaterede artikler:
Sunclass-fly fik hjælp af spansk Hornet-jager