Business Class-sæder i DAT's MD-83-fly. (Foto: DAT | PR)

Business Class-sæder på dansk indenrigsrute

I løbet af december vil DAT indsætte en 111-sæders MD-83 på en række afgange mellem København og Aalborg. Flyet er i en VIP-udgave med 90 Business Class-sæder forrest i kabinen.

I øjeblikket er der tre flyselskaber på ruten mellem København og Aalborg, men kun to af selskaberne kan tilbyde et jetfly-produkt. Det bliver der lavet om på i december, når DAT på udvalgte afgange indsætter selskabets 30 år gamle McDonnell Douglas MD-83 i en VIP-udgave.

DAT vil i alt benytte MD-83’eren på 24 afgange i december, og det bliver primært på den sene eftermiddagsrundtur fra Aalborg kl. 16.45 og med returflyvning fra København kl. 18.15

Normalt benytter DAT 72-sæders ATR 72-600 mellem Aalborg og København, men på de udvalgte afgange vil der være noget mere plads til passagererne, da MD-83-flyet er indrettet med 90 Business Class-sæder og 21 Economy-sæder bagest i kabinen. Sæderne fordeles efter først til mølle-princippet, da der er frit sædevalg på DAT’s indenrigsflyvninger.

”Vores MD-83 kan normalt medtage 172 passagerer, men flyet er på nuværende tidspunkt konfigureret med 90 Business class sæder og 21 Economy sæder. Der er ekstra god plads, faktisk op til 102 centimeter mellem sæderne på Business Class,” forklarer administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT.

Kan blive brugt til træningsflyvninger
I en pressemeddelelse fortæller Jesper Rungholm, at han selv vil være at finde i cockpittet på et par af flyvningerne. Det hænger blandt andet sammen med, at nogle af afgangene vil være træningsflyvninger, for de piloter, der ikke har fløjet så meget i løbet af 2020.

“Vi gør det først og fremmest, fordi der er efterspørgsel til det, og samtidig vil vi meget gerne vise vores nye produkt frem. Når det er sagt, så er det muligt at lave træningsflyvninger, hvilket på denne måde bliver noget billigere end at flyve med en tom MD,” understreger DAT-direktøren, der også er kaptajn på selskabets MD-fly.

Indtil videre bliver det kun muligt at opleve MD-83’eren i julemåneden, da flyet efter nytår er disponeret til charteropgaver. DAT’s MD-82 med registreringen OY-RUT kommer lige i starten af det nye år tilbage efter et stort eftersyn. Derfor vil Jesper Rungholm ikke afvise, at dette fly kan blive brugt på nogle Aalborg-afgange, eller at der vil kunne indsættes Airbus A320 på de største afgange.

 

Relaterede artikler:

DAT er klar med Danmarks største VIP-fly

Sidste rejse for DAT MD87

DAT vil sælge MD83-fly