DAT har ombygget sin MD-83 til et VIP-fly med Business Class-sæder. Foto: DAT

DAT er klar med Danmarks største VIP-fly

DAT har ombygget sin MD-83 til et VIP-fly med 90 Business Class-sæder. Selskabet håber, at flyet kan være med til at øge charterflyvninger for blandt andet sportsklubber.

Fremover vil DATs eneste MD-83 være anderledes indrettet end flyselskabets øvrige passagerfly.

Det Billund-baserede flyselskab har lanceret et Business Class-setup, hvor der er fokus på sikker rejse. Og flyet, der anvendes til dette produkt, er MD-83’eren med registreringen OY-RUE. Flyet er 30 år gammelt og har siden januar 2010 været en del af flåden hos DAT. I 2013 fik flyet den særlige bemaling ”Coca-Cola FIFA World Cup”, hvor det fløj VM-pokalen rundt i hele verden.

”Vores Business Class-setup har fokus på safe tavel. For den rejsende betyder det, at der er planlagt Covid-test ved check-in med straks-svar, ekstra god plads, mundbind og udvidet hygiejne ombord som ved alle flyvninger, og selvfølgelig Business Class-menu,” siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.

Succesfuld VIP-flyvning til Porto Santo
Det nye VIP-fly fra DAT er Danmarks største af slagsen, og det tog af sted på sin første flyvning i sidste uge. Destinationen var den portugisiske ø Porto Santo, og efter fire dage i sydens sol landede flyet fuld af charterturister i Billund Lufthavn igen mandag 23. november klokken 20.45.

OY-RUE kan normalt medtage 172 passagerer, men til safe travel-flyvningerne, som DAT kalder dem, er der installeret 40 Business+-sæder, 50 Business-sæder og 21 Economy-sæder. Der er op til 102 centimeter mellem sæderne på Business Class og kun to sæder i hver side af flyet, oplyser DAT.

”Et af vores forretningsområder er ad hoc-charterflyvninger, hvor kunden lejer hele flyet, og vi flyver dem til den ønskede destination. Med vores nye Business Class-setup håber vi at kunne øge charterforretningen. Vi er de første på markedet med et koncept, som er gennemtestet. Jeg har selv været med til at koordinere og fløjet turen som kaptajn til Porto Santo, så jeg ved, det fungerer,” fortæller Jesper Rungholm.

DATs MD-83 med registrering OY-RUE. Foto: DAT

Stigende interesse fra sportsklubber
Som følge af coronakrisen har mange flyselskaber lukket ruter ned, og det har resulteret i, at DAT har fået flere forespørgsler om charterflyvninger. Og særligt sportsklubberne har interesse i flyvninger med DAT.

”Vi kommer til at matche mange sportsklubbers ønsker, da de tit er mindre grupper og ofte har lange rejser – også til dele af verden, hvor der normalt ikke går direkte rutefly. Vores MD-83 lander i Billund Lufthavn senere i dag (mandag, red.), og det vil glæde os, at flyve flere charterture med det nye setup,” siger Jesper Rungholm.

VIP-flyet fra DAT har gennem årene fløjet for flere forskellige flyselskaber. Siden dets produktion i 1990 og frem til 2010 har flyet fløjet hos et britisk, tyrkisk, fransk, spansk, italiensk samt et rumænsk flyselskab.

Prominente gæster i Business-sæder
Som et kuriosum har Business Class-sæderne i OY-RUE tidligere været installeret i et andet MD-fly fra DAT. I 2015 var de placeret i MD-87-flyet med registrering OY-JRU, der blev sendt på pension i slutningen af samme år.

MD-87’eren med VIP-sæderne var af sted på en helt særlig mission til Afrika i juli 2015. Kunden var ingen ringere end Det Hvide Hus i Washington D.C. Til den lejlighed var flyet ombygget til en VIP-konfiguration med 68 Business Class-sæder og 15 Economy Class-sæder. Motivet på nakkeservietterne var i øvrigt Det Hvide Hus.

DAT hentede en række amerikanske udenrigskorrespondenter, personale under præsident Barack Obama fra Det Hvide Hus og et større antal Secret Service-agenter i Frankfurt Lufthavn. Flyet fløj herefter til Nairobi i Kenya med stop i Egypten. På hjemturen var der et visit i Addis Ababa i Etiopien, hvorefter VIP-flyet returnerede til Billund med endnu et brændstofstop i Egypten.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab på opgave for Det Hvide Hus

Dansk fly i vellykket FIFA-rejse

Dansk fly på farten i 267 dage til 88 lande