Gates, der normalt benyttes til indenrigstrafik, vil i sommeren i Oslo Lufthavn blive taget i brug til udlandsrejsende, der derfor skal starte flyrejsen med en bustur.
I Oslo Lufthavn forventer man en særdeles travl sommer, og trafikmønsteret har de senere år ændret sig, så der er færre indenrigsrejsende og flere rejsende, der tager på ferie i udlandet i denne periode.
Derfor opstår der i en periode kapacitetsproblemer på bestemte tidspunkter af døgnet, hvorfor lufthavnsoperatøren Avinor, der driver Oslo Lufthavn, har været nødt til at inddrage gates fra indenrigstrafikken til brug for nogle af de fly, der sætter kursen mod udenlandske destinationer.
“Der er ikke noget, der glæder os mere, end at trafikken stiger. Denne sommer er der rigtigt mange, som skal flyve til udlandet i morgentimerne, og derfor har vi behov for flere udlandsgates,” siger Dorothy Billett, der er fungerende direktør i Oslo Lufthavn.
Indenrigs bliver til udenrigs
Dermed tvinges lufthavnen til at udnytte de tilgængelige gates mere fleksibelt end tidligere, hvorfor otte indenrigsgates i døgnets travleste timer vil blive benyttet til flyafgange- og ankomster til lande i Schengen-området. Der vil de fleste dage være tale om et par timer, hvor indenrigs kortvarigt bliver til udenrigs.
De passagerer, der vil blive berørt af ændringer vil få en angivelse på boardingkortet med en såkaldt G-gate, som er der “nye” område fra G1 til G8.
Det betyder samtidig, at disse passagerer skal køre i bus fra terminalbygningen til G-gateområdet, og der vil være tale om shuttlebusser, der kører hvert tredje minut og som starter to timer før den første flyafgang fra G-gates.
“Busser vil køre løbende, og man vil i god tid blive informeret, hvis man har fået tildelt en af disse gates. Får man en G-gate ved check-in, er det en god idé at lægge et par minutter ekstra oveni og ikke komme for sent,” lyder det fra lufthavnsdirektøren.
Relaterede artikler:
Oslo Lufthavn forventer stort rykind den 10. oktober