En tidligere statsminister har erklæret sin opbakning til togforbindelsen mellem Oslo-Gardermoen og byens centrum, da den er i fare for at blive nedlagt som følge af afgørelsen i et udbud.
Der er opstået usikkerhed om fremtiden for det såkaldte Flytog, der kører fra Oslo-Gardermoen til det centrale Oslo og dernæst videre til byerne Asker og Drammen, som ligger sydvest for den norske hovedstad. Togdriften varetages af selskabet Flytoget AS.
Årsagen til usikkerheden er, at koncessionen på togtrafikken i landsdelen kaldet Østlandet, hvor Oslo blandt andet ligger, for nyligt har været sat i udbud af jernbanedirektoratet i det skandinaviske land, og det er endt med at blive tildelt virksomheden Vy, der tidligere hed Norges Statsbaner.
Begge selskaber er statsejede. Flytoget AS ejes af erhvervs- og fiskeriministeriet, mens det norske transportministerium ejer Vy.
Selskabernes tilbud er blevet vurderet på flere parametre, lyder det. Det drejer sig blandt andet om kundetilfredsheden, ruteudbuddet samt pålidelighed i driften. Ifølge Knut Sletta, der er direktør for det norske jernbanedirektorat, mente man, at Vy var den bedste løsning for såvel passagerer som staten.
Forholder sig kritisk til afgørelse
Den beslutning er Flytoget AS dog ikke enige i, og derfor havde ledelsen her for nyligt inviteret den tidligere statsminister og nuværende oppositionsleder samt leder af partiet Høyre Erna Solberg med på en køretur i lufthavnstoget.
Både politikeren og ledelsen hos jernbaneselskabet har forholdt sig kritisk til afgørelsen om, at det er Vy, der i fremtiden skal varetage driften af togstrækningerne i hovedstadsområdet.
Solberg vil rejse sagen i Stortinget, der er Norges parlament, med særligt fokus på, hvordan transportminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet har håndteret sagen, da der er forlydender i norske medier om, at han kan have grebet ind i processen.
Ønsker at bevare Flytoget
Som det ser ud i øjeblikket, vil togforbindelsen fra storlufthavnen ophøre den 1. januar 2028, da den nuværende kontrakt udløber på daværende tidspunkt. I lyset af situationen har Flytoget AS dog udarbejdet et løsningsforslag, som de fremlagde for Erna Solberg på togturen. Det skriver VG.
Det går ud på, at Flytoget AS får en ny aftale, der løber indtil 2033. Heri ønsker man, at de nuværende begrænsninger for hvor, der må foretages af- og påstigninger, justeres. Det mener selskabet vil tjene til at afhjælpe de kapacitetsudfordringer, som har været en hovedpine for togtrafikken i hovedstadsområdet.
Det kan eksempelvis ske ved, at man kører med dobbelt togsæt på afgange i myldretiden, da Flytoget AS har investeret i otte nye togsæt således, at man nu råder over en samlet flåde på 23. Solberg kaldte forslaget for ”spændende” og lovede, at partiet vil tænke nærmere over det.
”Selv hvis det fremlagte kompromis bliver afslået, er det vigtigt, at Flytoget forsat eksisterer efter 2028. Vi har i sinde at kæmpe for at Flytoget overlever, da det også medvirker til at sikre den nødvendige konkurrence på vores jernbanenet,” slår Erna Solberg fast.
Relaterede artikler:
CPH har startet 2023 bedre end Oslo Lufthavn