Cargo spiller nøglerolle for langruter

Det er ikke kun passagergrundlaget, der spiller en rolle for en langrutes rentabilitet. Også mulighederne i flyets mave har stor betydning.

Når et luftfartsselskab regner på at åbne en ny rute, øge antallet af frekvenser på en eksisterende rute eller sætte en anden flytype ind, så handler det ikke kun om passagererne, hvilket produkt de får og hvordan man tiltrækker eller fastholder dem som kunder på ens ruter.

På især langdistanceruter spiller det også en stor rolle hvor meget cargo, der kan komme i maven på flyene. For selvom passagererne er gode til at proppe deres kufferter til randen, så optager kufferterne kun en lille del af de enorme lastrum, som man finder i bunden af langdistancefly som Boeing 787, Boeing 777, Boeing 747, Airbus A330 og Airbus A340.

”Cargo er i den grad udslagsgivende for valg af rute og fastholdelse af samme. I de økonomiske pressende tider vi befinder os i, passager trafik såvel som cargo, har alt ekstra indtjent en direkte effekt på bundlinjen,” forklarer Nicolaj Mariegaard,direktør for selskabet HWF Denmark, der som GSA blandt andet håndterer cargo for Air Canada på selskabets rute mellem København og Toronto.

”Med Air Canada´s nyligt overståede sommerprogram med 15 tons fragtkapacitet dagligt på Airbus 330-300, har cargo helt sikkert været med til at gøre satsningen til en succes og vi forventer at Air Canada vælger at indsætte den samme store maskine til næste sommer program,” forklarer Nicolaj Mariegaard.

Air Canada får henover vinteren leveret tre nye Boeing 777-300ER fly og forhåbentlig også en eller to Boeing 787 Dreamlinere. Derfor kan det ikke udelukkes, at der til sommer indsættes et endnu større fly. I den kommende vinterfartplan vil ruten blive betjent med et mindre Boeing 767-300 fly.

Styrker resultatet betydeligt
Også for Thai Airways, der dagligt flyver mellem Bangkok og København, har det stor betydning hvor meget der kan proppes ind i lastrummene på selskabet store Boeing 777-fly.

”Jeg kan kun bekræfte, at Cargo udgør et ikke uvæsenligt bidrag til rentabiliteten af Thai`s CPH-BKK rute,” forklarer landechef for Thai Airways, Flemming Sonne.

I foråret skiftede Thai Airways flytype på ruten. Det betød et farvel til Boeing 747 jumbojetten, som har været et fast indslag på ruten gennem mange år. Til gengæld betød det goddag til helt nye Boeing 777-300ER fly, som kan tage næsten dobbelt så meget cargo.

”Vores nye 777-300ER fly kan tage op til 29 tons per afgang mod 747’erens 16 tons. Og det, sammenholdt med en reducering i brændstofforbruget på cirka 20 procent i forhold til de tidligere 747-fly, styrker THAI`s ruteresultat betydeligt,” siger Flemming Sonne.