Primera Air har skrevet kontrakt med bookingsystemet Amadeus for at kunne sælge dobbelt så mange ledige pladser på sine charterfly som i dag.
Det danske charterflyselskab Primera Air forbereder at tage et afgørende skridt fremad i bestræbelserne på at sælge ledige pladser på sine charterflyvninger. Således har selskabet netop underskrevet en kontrakt med bookingsystemet Amadeus om at Primera Airs flyvninger skal inkluderes i systemet. På den måde kommer Primera Airs flyvninger frem på skærmene hos tusindvis af rejsebureauer og rejseansvarlige.
”Vi forventer at være koblet på inden for seks måneder. Målet er at fordoble antallet af solgte sæder,” siger salgsdirektør Jakob Helle fra Primera Air, der i dag sælger 3-4 procent af sin kapacitet som løssalg via selskabets hjemmeside og til mindre rejsebureauer.
Reykjavik var den første destination, som Primera Air begyndte at sælge billetter til. I dag er Almeria, De Kanariske Øer, Rhodos, Dalaman og Santorini også på plakaten.
Finder vej
Primera Air er en del af den samme islandske rejsekoncern som charterrejsearrangøren Bravo Tours. Men søsterselskabets gæster står kun for omkring 65 procent af Primeras kapacitet. Gæster fra selskaber som Aarhus Charter, Spies, Suntours, Falk Lauritsen og golfrejseselskabet Green to Green finder også vej til Primera Airs otte Boeing 737-fly.
Dermed adskiller selskabet sig fra Thomas Cook Airlines Scandinavia, der udelukkende flyver for søsterselskaberne i Thomas Cook-koncernen.
Primera Air vil gerne ind på ad hoc-chartermarkedet. Men ligesom flere andre charterflyselskaber, så står Primera Air i det dilemma, at efterspørgslen efter ad hoc-flyvninger er størst netop på de dage i løbet af ugen, hvor charterproduktionen er på sit højeste.
Selskabet fløj dog 20 flyvninger i løbet af vinteren. Blandt andet for det norske forsvar.