SAS’ topledelse med koncernchef Rickard Gustafson i spidsen mødes torsdag med irske CityJet, og fredag forventes en aftale om salg af Cimber A/S til CityJet offentliggjort.
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle onsdag i sidste uge, så forhandler SAS med to europæiske flyselskaber om et salg af det SAS-ejede produktionsselskab Cimber A/S. SAS har gennem længere tid kørt parallelle forhandlinger med både irske CityJet og spanske Air Nostrum.
Nu er SAS imidlertid meget tæt på at indgå en endelig aftale med CityJet. Det erfarer CHECK-IN.dk fra kilder meget tæt på processen.
Få lukket aftale
Torsdag vil SAS’ koncernchef Rickard Gustafson, koncernfinansdirektør Göran Jansson og koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen nemlig sætte sig til forhandlingsbordet med repræsentanter for CityJet’s ledelse i bestræbelserne på at få en aftale lukket med det irske flyselskab.
Ifølge CHECK-IN.dk’s oplysninger, så er planen at kunne lukke aftalen torsdag og præsentere den for offentligheden fredag.
Baser til de baltiske lande
CityJet ser på muligheden for at flytte Cimber A/S’ baser i København og Stockholm til et af de baltiske lande, mens det er usikkert hvilke planer Air Nostrum har for set-up’et, hvis de skulle ende med at købe Cimber.
Cimber A/S er interessant for de to bejlere, da det er et produktionsselskab, der flyver på en fast kontrakt med SAS. Selskabet sælger således ikke selv billetter i et stærkt konkurrencepræget europæisk luftartsmarked.
Desuden opererer Cimber A/S 11 CRJ900-fly, som selskabet overtog fra SAS sidste år. CityJet beskæftiger otte CRJ900-fly for SAS med yderligere fire på vej i SAS-produktion i foråret næste år. Med Cimber A/S under sine vinger vil CityJet kunne komme op på at have 24 CRJ900-fly og dermed en afgørende kritisk masse og stordriftsfordele.
Europas største CRJ-operatør
Air Nostrum har 10 CRJ900-fly. Heraf har 1-2 fly siden november sidste år været beskæftiget med at flyve for SAS. Med i alt 37 CRJ-fly er Air Nostrum Europas største operatører af de canadisk byggede Bombardier-fly. Selskabet har derudover 22 eksemplarer af den store CRJ1000-model på vej.
SAS har ingen kommentarer til historien, oplyser selskabets danske pressechef, Mariam Skovfoged. Det samme er tilfældet hos CityJet.
“CityJet kommenterer ikke på rygter,” siger selskabets pressetalsmand Richard Moore, der dog heller ikke afviser historien.
Relaterede artikler:
Cimber-bejler på vej til at overtage Stobart Air