Cimber Sterling slår tilbage

I november måned sidste år annoncerede lavprisflyselskabet Norwegian åbningen af en række danske indenrigsruter. Det kom ubelejligt for Cimber Sterling, der nu er klar til at slå tilbage med oprustning på fire ud af seks indenrigsruter.

Onsdag den 18. november 2009 tikkede en meddelelse ind på de fleste danske dagbladsredaktioner. Afsenderen var HOLM PR & Projekt, der på vegne af lavprisflyselskabet Norwegian inviterede til pressemøde den efterfølgende formiddag på kl. 10.30 på Hilton Copenhagen Airport Hotel.

På et særdeles velbesøgt pressemøde kunne Norwegians koncernchef Bjørn Kjos annoncere, at selskabet agtede at åbne 10 nye ruter fra Danmark – herunder indenrigsruter fra København til Billund, Karup og Rønne. Denne meddelelse kom særdeles ubelejligt for Cimber Sterling, der på samme tidspunkt havde mere end rigeligt at gøre med at hente 250 mio. kr. hjem i frisk kapital via en notering på Københavns Fondsbørs.

Med truslen om konkurrence på indenrigsruterne til Billund, Karup og Rønne fik skeptikerne endnu mere skyts i hænderne til at spå Cimber Sterling en grum skæbne i det fremtidige danske luftfartsmarked.

Cimber Sterling har efterfølgende vist, at selskabet har været i stand til at holde presset fra konkurrenterne væk. På SAS-ruterne til Aalborg og Århus har Cimber Sterling hentet markedsandele, ligesom selskabet har formået at afvise konkurrencen fra Norwegian på indenrigsruten til Billund og angiveligt også Bornholm. Kun Karup-ruten ser ud til at have lykkedes for Norwegian – udover naturligvis Aalborg-ruten, hvor det norske selskabet i forvejen havde bidt sig godt fast.

Maj måned viste på de danske indenrigsruter for Cimber Sterling en passagerfremgang på 46 % i forhold til året før. Derfor satser det sønderjyske luftfartsselskab på i endnu højere grad at styrke sin position som førende indenrigsoperatør.

Det sker ved at opgradere frekvenserne på en række ruter umiddelbart efter sommeren.

København-Rønne: Antallet af daglige frekvenser går fra 7 til 10 om dagen.

København-Karup: Antallet af daglige afgange går fra 10 til 12. Her er tale om en styrkelse af middag og eftermiddag.

København-Århus: Antallet af daglige afgange går fra 4 til 6. Her er tale om en styrkelse af morgen og tidlig aften.

København-Sønderborg: Antallet af daglige afgange går fra 4 til 5. Den nye frekvens bliver en middagsrundtur.

“Der er hård konkurrence om det danske marked, men vi har vundet markedsandele og har en italesat ambition om at være det førende flyselskab på dansk indenrigs. De nye frekvenser skal ses som et led i den strategi, men vi mener også, at vi har kundeunderlaget til at øge frekvenserne så kraftigt,“ udtaler administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling.

Cimber-direktøren understreger, at indenrigsflyvning er et kerneområde for selskabet, hvorfor de mange nye frekvenser skal ses som en styrkelseaf Cimber Sterlings indenrigsprodukt.

I en kommentar til Cimber Sterling-satsningen siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen: “Som udgangspunkt er det godt for de danske forbrugere, at der kommer et større udbud. Norwegian har et godt produkt, og vore planer for det danske marked er derfor uændrede.“