Cimber Sterling vil have større regionale fly

I løbet af første halvår 2012 skal Cimber Sterling efter planen tilbagelevere fem leasede fly til udlejer, herunder fire CRJ200 fly med 50 sæder. Flyene har været beskæftiget på uopsigelige kontrakter. Såfremt flyene leveres tilbage, vil Cimber i stedet satse på regionalfly med 70-80 sæder.

Det haster med at få etableret en ny flådestrategi hos Cimber Sterling. For allerede i april måned næste år skal de tre første af i alt seks leasede Canadaair CRJ200 fly leveres tilbage til udlejer.

I alt beskæftiges der i dag hos Cimber Sterling 11 enheder af det lille og hurtige jetfly med 50 sæder, men fire af disse er udlejet til SAS på en aftale, hvor SAS-personale bemander cockpittet.

”Vi er i dialog med SAS om forlængelsen af aftalen, og forventer at skulle fortsætte produktionen, men sandsynligvis med nye piloter fra SAS, som i forvejen har både kaptajn- og styrmandpladsen,” fortæller Jacob Krogsgaard, der er Chief Commercial Officer i Cimber Sterling.

Et problemfly

Tidligere har Cimber Sterlings ledelse ikke lagt skjul på, at CRJ200-flyet har været et ”problemfly” for det danskbaserede flyselskab. Den problematiske flytype var ifølge Jacob Krogsgaard hovedårsagen til den 50 – 60 millioner kroner store nedjustering, som selskabet måtte oplyse om i maj måned i år.

“Vi har været hårdt ramt af tekniske udfordringer på CRJ-flyene. Det har været dyrt for os med aflyste flyvninger og deraf følgende mistede indtægter,” sagde Cimber-direktør i maj måned til CHECK-IN.dk.

CRJ200-flyet er nemlig særdeles følsomt overfor fugtigt vintervejr, som det opleves på vore breddegrader. Det har de seneste vintre medført utallige elektroniske indikationsfejl, hvilket har forsinket og aflyst en lang række flyvninger hos Cimber Sterling i løbet af vintertrafikprogrammet.

Således valgte Cimber Sterling at tage to CRJ200-.fly ud af den resterende del af vintertrafikprogrammet 2010/11 for at skabe mere luft i fartplanen, hvor forsinkelserne og aflysninger havde akkumuleret til et niveau, der var ganske uacceptabelt for selskabets økonomi og for kundernes oplevelse af selskabet.

Derfor er der ingen tvivl om, at Cimber Sterling vil benytte først givne lejlighed til at tilbagelevere CRJ-flyene, der har været beskæftiget på uopsigelige kontrakter fra udlejeren.

Ny flytype på vej

Men det vil til gengæld kræve, at Cimber Sterling finder en anden flytype at erstatte CRJ200-flyene med.

”Vi er i dialog med diverse lessors (udlejere, red.), både nye og eksisterende om forlængelse og/eller fornyelse, men afventer vores endelige strategi for at kunne kende det nøjagtige behov,” siger Jacob Krogsgaard, der bekræfter, at man i sommeren 2012 vil flyve på de samme regionale ruter som i 2011, men at man også samtidig ”kigger på en række mulige fremtidige ruter.”

Udover driftsproblemerne med CRJ200-flyene har størrelsen på 50 sæder været vanskelig at få lønsomhed i for Cimber Sterling. Derfor ønsker selskabet fremadrettet at kunne benytte sig af en flytype med 70-80 sæder på de regionale ruter.

”Vi har ikke besluttet os for flytype, men vi sigter efter et fly, der er lidt større end 50 sæder, men ikke så stor som CRJ900 med 88 sæder. En flystørrelse med cirka 70 sæder ville være fint, og det er enten en CRJ700, en Embraer 170 eller den kommende Mitsubishi Regional Jet MRJ70. Alternativt kan Dash 8-Q400 også være en mulighed.”

Jacob Krogsgaard understreger dog, at det bliver selskabets fremtidige strategi, der endeligt vil afgøre behovet for den fremtidige flytype til de regionale ruter. Han tilføjer endvidere, at Cimber Sterling også på turboprop-indenrigsflyene vil op i størrelse. De mindre ATR42-fly med 46 sæder ønskes på sigt erstattet med flere 66-sæders ATR72-fly.

Boeing-strategi er ikke afklaret

I sommertrafikprogrammet 2011 beskæftigede Cimber Sterling seks leasede Boeing 737-fly samt et indlejet Boeing 737-400 fly med besætning fra det spanske flyselskab Calima Aviacion.

Indtil videre er der disponeret fem enheder i sommertrafikprogrammet for 2012, mens den sjette enhed endnu ikke er programsat, men afventer en mulig kontrakt på serie-charter.

Cimber Sterling er samtidig i den situation, at selskabet principielt kan tilbagelevere Boeing 737-700 flyet med registreringenOY-MRG i april måned næste år. Flyet er i modsætning til de fem øvrige Boeing-fly ikke på en uopsigelig operationel leasingkontrakt, men opereres under en ”power by the hour” aftale, hvor Cimber Sterling betaler udlejer for de timer, som flyet beskæftiges. Man kan sige, at Cimber Sterling med denne aftale ”passer” flyet for udlejer.

Men i marts måned 2013 udløber de uopsigelige leasingkontrakter på yderligeretre Boeing-fly, mens de sidste to udløber i marts måned 2014. Iagttagere i branchen mener, at afviklingen af leisure-trafikken fra Billund med koncentration i Københavns Lufthavn kan være først skridt i en udfasningsplan for Boeing 737-flåden.

Hertil siger Jacob Krogsgaard: ”Vi planlægger ikke trafikprogram længere end for sommeren 2012 endnu, men vores fokus på Aalborg og København er ene og alene baseret på det, der virkede bedst sidste år.”

Når den nye strategiplan ligger klar i begyndelsen af november måned, vil der givetvis være en indikation af fremtidig flytype for indenrigsruter og regionale ruter samt en mulig afklaring af, hvorvidt Boeing-platformen vil blive udfaset.