Fire CPH-ruter vil til vinter få fast Boeing 787 Dreamliner-betjening.
Rejsende til og fra Københavns Lufthavn får til vinter endnu flere muligheder end i dag for at opleve et af verdens nyeste og mest moderne fly. Det sker når Star Tour indsætter Boeing 787 Dreamliner-fly på sin faste rutecharterflyvninger til Phuket og Krabi i Thailand, Cancun i Mexico og østaten Mauritius i Det Indiske Ocean.
”Med denne opgradering får vi 23.000 flere pladser til danskerne i den mest moderne flytype. Det handler om at give danskerne mest muligt komfort for pengene på den lange flyvetur, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour i Danmark.”
Netop penge skal danskerne regne med at bruge færre af, når valget falder på en moderne flytype. Boeing 787 Dreamlineren er nemlig en meget let flytype effektive motorer, og det giver en kraftig besparelse for både forbrugeren og miljøet.
”Et topmoderne fly som Dreamlineren bruger mindre brændstof, og det gør flybilletten billigere. Og så er det jo også en enorm fordel for miljøet i form af en mindre CO2-belastning,” forklarer Nikolai Johnsen.
Slippe for en mellemlanding
Som den måske største fordel ved valget af en moderne flytype er muligheden for at flyve langt uden mellemlandinger. Den mulighed er danskerne parat til at betale mange penge for. Således angiver 72 procent af danskerne, at de er villige til at betale op til 1.000 kroner eller derover for at slippe for en mellemlanding på de lange flyveture. Det viser en markedsanalyse, som Star Tour har fået lavet.
”Det koster penge i form af brændstof at skulle mellemlande, så for forbrugerne vil det næsten altid være både billigere og hurtigere at vælge en direkte flyrute med et moderne fly,” siger Nikolai Johnsen.
Når kaptajnen sætter kurs mod fjerne feriemål, vil de rejsende gerne rigeligt med benplads i et moderne fly. Det er også en af konklusionerne i Star Tours undersøgelse. Her peger 86 procent af danskerne på, at flytypen er enten ”meget vigtig” eller ”altafgørende”, når det kommer til valget af fly. Det suverænt vigtigste i flyet er benpladsen samt bekvemme sæder, siger henholdsvis 44 procent og 40 procent.
Drømmefly på alle langruter
Det er ikke mange år siden at Københavns Lufthavn fik taget sin Dreamliner-mødom, da Norwegian i august 2013 var de første til at lande i lufthavnen med et Boeing 787 Dreamliner-fly, der i en periode på 5-6 dage fløj mellem København og Oslo som led i Norwegians træning af piloter og kabinepersonale. I september samme år fulgte Qatar Airways efter og indsatte flyet permanent på sin rute mellem København og Doha.
I dag bruger Norwegian drømmeflyet på alle sine langdistanceruter til og fra København, mens Qatar Airways flyver til Doha to gange dagligt med Dreamliner. Også Boeing 787 Dreamlinere fra Air Canada er fast inventar i Københavns Lufthavn.
Thomson-betjening
Da Star Tour ikke selv er et flyselskab, men blot en charterrejsearrangør, bliver det Boeing 787 Dreamliner-fly fra det britiske søsterselskab Thomson, der konkret kommer til at betjene ruterne.
Dreamliner-flyet vil fra slutningen af oktober flyve til Phuket hver tirsdag og søndag, til Krabi hver onsdag og lørdag samt til Cancun hver fredag. Hver anden onsdag vil der også være Dreamliner-flyvning til Mauritius.