Passagerer i Københavns Lufthavn (Foto: Jasper Carlberg)

CPH forventer passagerfald på 70 procent

På udvalgte dage kan der i den kommende periode være en trafiknedgang på op til 70 procent i København Lufthavn. Lufthavnen vil forsøge at undgå afskedigelser.

I den første halvanden uge af marts kunne Københavns Lufthavn rapportere om et fald i antallet af passagerer på omkring en tredjedel. Det var dog før, at rejsevejledningerne blev yderligere skærpet, og det blev besluttet at lukke Danmark ned i de kommende to uger.

Københavns Lufthavn er, hvad man kalder samfundskritisk infrastruktur, og derfor vil lufthavnen også holde åbent, selvom der kommer stadig flere aflysninger og reduktioner.

“Vi ved endnu ikke, hvor meget trafikken vil blive påvirket, men det er ikke usandsynligt, der på udvalgte dage i den kommende periode kan være en reduktion af den normale trafik på op til omkring 70 procent. Det bliver vi nødt til at indrette vores organisation efter,” siger HR-direktør Kirstine Bergenholtz fra Københavns Lufthavn.

Vil undgå afskedigelser
Derfor er Københavns Lufthavn i tæt dialog med de ansatte om at finde løsninger, der vil kunne gøre det muligt at undgå egentlige afskedigelser som følge af den midlertidige nedgang i aktiviteterne.

“I overensstemmelse med de anbefalinger, regeringen er gået ud med, vil vi introducere tiltag som for eksempel ændrede turnusordninger for lufthavnens egne medarbejdere, øget brug af hjemmearbejde, afholdelse af ferie, afvikling af opsparet frihed samt orlov, der modsvarer den forventede nedgang i aktiviteten,” uddyber HR-direktøren.

Nye tiltag for at forhindre smittespredning
Den dramatiske udvikling omkring COVID-19 har samtidig medført, at lufthavnen iværksætter flere tiltag for at forhindre yderligere smittespredning.

Der vil blandt andet blive større afstand mellem de rejsende ved check-in pultene samt i sikkerhedssporene, og jævnlige højttalerudkald vil opfordre de rejsende til at holde afstand, mens de befinder sig i lufthavnen. Herudover er det indskærpet for lufthavnens rengøringspersonale, at rengøring af overflader og kontaktpunkter skal intensiveres. 

Endelig har lufthavnen indgået en aftale med nogle af forpagterne af restauranter og butikker, at der holdes åbent i de kommende 14 dage. Restauranter der holder åbent vil samtidig sørge for, at gæsterne ikke kommer for tæt på hinanden.

“Det er en ekstraordinær situation for samfundet, som kræver ekstraordinære løsninger – også her i Københavns Lufthavn. Jeg er meget glad for den store velvilje og forståelse, vi møder hos alle medarbejdere, partnere, flyselskaber og passagerer. Vi har en fælles opgave i at sikre, at smittespredning begrænses mest muligt, samtidig med at vi holder vital infrastruktur for Danmark i drift. Derfor vil vi også her fra lufthavnens side nøje følge de anbefalinger, som myndighederne og regeringen kommer med,” siger CPH’s administrerende direktør Thomas Woldbye.

 

Relaterede artikler:

USA-forbud skaber kaos hos flyselskaberne

CPH hårdere ramt end skandinavisk konkurrent

“Vi skal sørge for, at frygten ikke overhaler fornuften”