Norwegian-fly ved gate i Finger A i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Bardur Mikladal | CPH)

CPH lukker 40 procent af lufthavnen indtil 2022

Københavns Lufthavn har som følge af coronakrisen besluttet fra den 25. november og indtil udgangen af 2021 at lukke 40 procent af terminalområdet, hvilket omfatter 24 gates.

Det store fald i antallet af rejsende i Københavns Lufthavn får nu lufthavnens ledelse til at lukke dele af terminalområdet, som det også er sket i flere andre storlufthavne i Europa.

Den danske hovedstadslufthavn har en kapacitet til mellem 30 og 35 millioner årlige passagerer, men da der i øjeblikket registreres et fald i rejsende på omkring 90 procent, giver det ikke længere mening at holde hele lufthavnsområdet åbent. Således er der lige nu omkring 5.600 daglige rejsende mod 83.000 om dagen på samme tidspunkt sidste år.

Med virkning fra den 25. november vil Københavns Lufthavn derfor lukke omkring 40 procent af terminalområdet, der omfatter Finger A og Finger Vest-komplekset med gates A2-A34. Herudover vil adgangen til den centrale sikkerhedskontrol fra Terminal 2 blive lukket. Ændringerne betyder, at 24 ud af 78 gates i lufthavnen ikke længere vil være tilgængelige fra onsdag den 25. november.

Nedlukningen gate-området vil vare hele 2021 med mulighed for genåbning indenfor to måneder, hvis antallet af passagerer stiger så meget, at behovet for mere plads skulle melde sig. Men baseret på den nuværende trafik og forventningerne til 2021, så vil der tidligst i 2022 blive behov for at tage hele terminalområdet i brug igen.

Finger A og Finger Vest-komplekset lukkes fra den 25. november 2020. (Grafik: CPH)

Skal spare hver en krone
Ikke engang under forårets coronanedlukning var Københavns Lufthavn delvist nedlukket, selvom der i en periode var indført natlukning for kommercielle flyvninger, hvilket CPH genindførte den 10. november, således at det ikke er muligt at operere med kommercielle flyvninger på alle ugens dage mellem kl. 00.00 og 06.00.

Men situationen er lige nu, at mange af forårets hjælpepakker er væk, hvorfor lufthavnen er tvunget til at minimere omkostningerne for at kunne få driften til at hænge sammen uden at øge gældsbyrden betydeligt.

“Vi kan spare lidt på for eksempel strøm, rengøring, vedligehold og patruljering. Hver en krone vi kan spare, er helt afgørende i en tid, hvor lufthavnen har mistet stort set alle indtægter og vi må låne et større tocifret beløb hver måned for at holde åbent,” lyder det fra driftsdirektør Christian Poulsen.

Driftsdirektøren forklarer samtidig, at de rejsende, efter hans opfattelse, får en lidt bedre oplevelse, når de rykker sammen, så man ikke skal bevæge sig rundt i tomme terminalområder. Den fysiske distance og sikker drift af lufthavnen vil dog fortsat være i fokus.

Lever op til forpligtelser
Lufthavnen oplyser, at lukningen af Finger A sker i samarbejde med de flyselskaber, virksomheder og handlingselskaber, der vil blive berørt, og det er derfor sikret, at lufthavnens lejere samt personalet i butikker og restauranter fortsat kan få adgang til deres respektive lejemål. Før coronakrisen var der 140 enheder, der havde lejet sig ind i lufthavnen, og lige nu er der kun lidt mere end 20 tilbage.

På trods af den delvise nedlukning forsikrer lufthavnen, at den vil stå til rådighed for den flytrafik, der stadig er til og fra Danmark, selvom 395.000 passagerer i oktober ikke fyldte meget.

“Beslutningerne om at natlukke og nedlukke en del af terminalområdet indebærer en reduktion i CPH’s kapacitet til afvikling af flytrafik, men vi vil fortsat kunne leve op til vores forpligtelser som Danmarks internationale lufthavn,” understreger Christian Poulsen.

 

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn må låne til fortsat drift

Københavns Lufthavn sakker bagud i Norden

CPH har mistet 16,4 millioner passagerer