Københavns Lufthavn må låne til fortsat drift

Passagernedgangen i Københavns Lufthavn bliver fortsat forværret. Lufthavnen er nødt til at låne ”et større tocifret millionbeløb hver måned” for at holde åbent.

Nedgangen i passagertallet i Københavns Lufthavn forværres måned for måned. Efter en smule optimisme henover sommeren er coronasmitten igen taget til i Europa, og verden er lukket ned. Det har sendt den europæiske luftfart i endnu et frit fald, som tydeligt afspejles i CPH’s passagertal for oktober, som netop er offentliggjort.

I oktober benyttede blot 394.270 passagerer Københavns Lufthavn mod 2.727.549 i oktober sidste år. Det svarer til et fald på 85,5 procent, og dermed er nedgangen i trafikken procentvist større end i de to forudgående måneder. I september var der således en tilbagegang på 83,1 procent i antallet af passagerer, mens nedgangen i august var på 78,9 procent.

Låneaftale med banker
Københavns Lufthavn går dermed glip af store indtægter, mens lufthavnen fortsat har en del omkostninger til at opretholde driften. Lufthavnen har derfor med opbakning fra hovedaktionærerne måttet indgå en aftale med bankerne om at styrke lufthavnens likviditet, oplyser CPH i en pressemeddelelse.

”I Københavns Lufthavn må vi låne et større tocifret millionbeløb hver måned for at holde åben for den smule passagertrafik, der er tilbage – og for den nødvendige luftfragt,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Krisen er dyb
Coronakrisen rammer ikke alene CPH, men også mange af de øvrige virksomheder, som er med til at drive Nordens største lufthavn, understreger den kommercielle direktør.

”Krisen i hele branchen er dyb. Flere end 6.000 ansatte i de mere end 700 virksomheder i og omkring Københavns Lufthavn har mistet deres arbejde. Senest har Storbritannien skærpet rejserestriktionerne og lukket for al flyvning til og fra Danmark og Norwegian har måttet lukke ned i Danmark og resten Europa og sende 1.600 medarbejdere hjem,” siger Peter Krogsgaard.

Familie- og forretningsrejser
Siden krisen ramte og antallet af passagerer faldt med over 80 procent, har CPH ikke kunne foretage de traditionelle omfattende målinger af passagernes adfærd og tilfredshed.

Men en række stikprøvemålinger viser, at de forretningsrejsende stadig udgør lidt over en tredjedel af passagerne i lufthavnen. Resten er dog ikke ferierejsende, som før coronakrisen. Langt hovedparten af de passagerer, som ikke rejser på forretningsrejse, er danskere og udlændinge, der besøger familie, oplyser lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

CPH har mistet 16,4 millioner passagerer

Spirende fremgang i CPH er stagneret

CPH tabte 3,3 millioner kroner om dagen