Dansk Luftfart: Togplan vil ramme indenrigsflyvning

Rgeringens udspil om elektrificering af jernbanenettet og timedrift mellem de største byer vil ramme indenrigsflyvningen. Det vurderer brancheforeningen Dansk Luftfart.

I fredags kunne regeringen løfte sløret for en plan for elektrificering af det danske jernbanenet, således at højhastighedstog med en fart på 200 km/t senest i 2025 vil kunne tilbagelægge turen mellem København og Aalborg på tre timer.

Der er tale om en investering på 27,5 mia. kroner fra en nyoprettet fond, der har fået navnet Togfonden DK, selvom midlerne stammer fraen ændretbeskatning af de selskaber, der henter olie op fra Nordsøen.

Med midlerne fra fonden vil regeringen bringe rejsetiden i tog ned på én time på hver af følgende strækninger; København-Odense, Odense- Aarhus og Aarhus-Aalborg. Det betyder, at rejsetiden mellem København og Aalborg nedsættesfra de nuværende 4 timer og 21 minutter til samlet tre timer. Mellem København og landets næststørste by i Aarhus vil rejsetiden i løbet af 10 år blivereduceret tilto timer mod de nuværende 2 timer og 45 minutter.

“Det bliver en historisk forbedring af togtrafikken i Danmark,“ sagde transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ved fredagens pressemøde.

Regeringens udspil blev modtaget med store begejstring mange steder, mens der bør være grund til bekymring for aktørerne i dansk indenrigsluftfart, der for alvor vil komme under pres, når togene fremover skal binde landsdeleneendnu tætteresammen.

Tidsfaktoren er afgørende
I indenrigsflytrafikken betragter man alle andre transportformer som konkurrenter, når den tilbudte rejsetid er under tre timer. Brancheforeningen Dansk Luftfart venter da også, at indenrigsflyvningen vil blive berørt at konkurrencen fra højhastighedstogene.

“Det er tidsfaktoren, der er afgørende. Aalborg Lufthavns muligheder for at fastholde passagergrundlaget reduceres samtidig med, at transporttiden med alternative transportmidler reduceres. Aarhus Lufthavn vil dog blive endnu mere påvirket end Aalborg, da tidsgevinsten relativt set er endnu større i betragtning af lufthavnens beliggenhed,“ siger chefkonsulent Per Henriksen fra Brancheforeningen Dansk Luftfart.

I Aalborg Lufthavn tager lufthavnsdirektør Søren Svendsen imod det nye udspil med ophøjet ro.

“Det er en fantastisk god ídé. Jeg ser ikke indenrigstrafikken rasle ned. Totalt set kan det blive et plus for os. Selvom togplanen forventes at få en effekt på indenrigstrafikken, så vil vi tjene det ind på øget udenrigstrafik,“ lyder det fra den nordjyske lufthavnsdirektør.

Optimismen ligger i det forhold, at den reducerede rejsetid fra Aalborg til Aarhus vil gøre det lettere for rejsende fra landets næststørste by at benytte sig af udenrigsruterne fra Aalborg Lufthavn. Især hvis det lykkes at få skinnenettet lagt ud til lufthavnen ved Lindholm, der ligger i det nordvestlige Nørresundby.

Indenrigsflyvningen under pres
Indenrigsflytrafikken i Danmark nåede sit absolutte højdepunkt i 1996, da næsten 2,8 mio. passagerer rejste mellem landsdelene med fly. Efter etableringen af den faste forbindelse over Storebælt i 1998 faldt passagertallet, og efter Cimber Sterlings konkurs i 2012 nåede indenrigsflytrafikken flere års lavpunkt med 1,9 mio. rejsende. Det hidtil svageste år for de danske indenrigsflyruter var i 2003, da blot 1,5 mio. passagerer rejste mellem hovedstaden og provinslufthavnene.

Udover indenrigsflyruten til Bornholm er der i alt fem ruter mellem København og jyske lufthavne. Der er tale om ruterne til Aalborg, Aarhus, Karup, Billund og Sønderborg.

Indenrigsruterne til Sønderborg og Karup har længe været i farezonen for at blive afviklet på grund af en kraftig nedgang i udbudte frekvenser og dermed også i passagertallet.

Hvis det lykkes de to indenrigsruter at holde sig i live omkring 10 år frem i tiden, vil højhastighedstogene klart udgøre en ny trussel mod passagergrundlaget. Også indenrigsruten til Aarhus kan komme under voldsomt pres, når jernbanenettet bliver elektrificeret. Derfor kan det meget vel ende i en situation i 2025, at de eneste tilbageværende jyske indenrigsruter vil udgå fra Aalborg og Billund.