To af Great Dane Airlines tre Embraer E195 er parkeret i Billund Lufthavn. (Foto: Mogens Voigt Jørgensen)

DAT overtager tre tidligere Great Dane Airlines-fly

Tre 118-sæders Embraer ERJ-195LR, der har stået på jorden siden konkursen i Great Dane Airlines, er blevet overtaget af DAT. Det er endnu uklart, hvordan flyene skal beskæftiges.

Siden den 11. oktober sidste år, hvor Great Dane Airlines pludselig indgav konkursbegæring, har selskabets tre Embraer ERJ-195LR været parkeret i to danske lufthavne. To af flyene har længe stået på platformen i Billund Lufthavn, mens et tredje fly strandede i Københavns Lufthavn.

Om få måneder kan flyene atter få luft under vingerne, idet de 14 år gamle fly er blevet overtager af DAT.

Via SEBC Aviation Leasing har flyene været ejet af den nordjyske rigmand Eigild Bødker Christensen, der også var hovedaktionær i Great Dane Airlines.

“Eigild og jeg var enige om, at det var synd at så fine fly skulle stå på rampen i Billund og kede sig. Vi har så fundet sammen om en super løsning der bringer flyene tilbage i drift.” siger Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i DAT.

Luftfartseventyr slut for SEBC
DAT-direktøren har dog endnu ikke besluttet sig for, hvordan flyene skal anvendes. Det kan enten ske hos DAT, eller også skal de “på eventyr i andre selskaber”, som han udtrykker det.

Flyene har plads til 118 passagerer, og Finnair-datterselskabet Norra, som DAT er hovedaktionær i, beskæftiger også flytypen, og det samme er tilfældet med eksempelvis SAS Link og Air France-selskabet HOP.

“Jeg er glad for, at flyene finder et nyt hjem hos DAT og kommer videre. Vores beslutning i SEBC Holding om at forlade luftfart kommer dermed et trin nærmere sin afslutning på en god måde,” lyder det fra Eigild Bødker Christensen.

Kan ende på wetlease-kontrakter
DAT beskæftiger selv turbopropfly fra ATR, der anvendes på selskabets indenrigsflyvninger i Danmark, Norge, Finland, Tyskland og Italien. Herudover beskæftiger selskabet op til fem fly i Airbus A320-serien på wetlease-kontrakter for blandt andre Corendon Airlines og Finnair.

Derfor er det ikke utænkeligt, at de tre fly kan ende på en wetlease-kontrakt for en operatør, der har brug for fly og besætninger.

“DAT er et selskab, der altid er på udkig efter nye muligheder, og med disse tre fly ser vi bestemt en chance for at kunne agere på et område i god vækst,” siger Jesper Rungholm.

 

Relaterede artikler:

Krav på over 100 millioner kroner i Great Dane-boet

SAS efter GDA-konkurs: Ingen konklusioner endnu

Great Dane Airlines begærer sig konkurs