Airbus ATR 72-600 fra DAT i Midtjyllands Lufthavn. (Foto: Midtjyllands Lufthavn | PR)

DAT reducerer kraftigt på indenrigsruter

DAT har som følge af coronakrisen besluttet at lukke én indenrigsrute indtil begyndelsen af januar, mens der skæres i antallet af frekvenser på to ruter fra København.

Den danske luftfart er fortsat hårdt ramt, og coronakrisen får nu yderligere konsekvenser.

Således oplyser DAT onsdag i en pressemeddelelse, at flyselskabet bliver nødt til at reducere på flere af indenrigsruterne som følge af den lave efterspørgsel fra kunderne.

Ruten mellem Midtjyllands Lufthavn og Københavns Lufthavn lukker helt ned foreløbigt frem til 2. januar 2021. På ruten mellem Aalborg og København reduceres der til én daglig middagsafgang med fortsat fuldt program fredag, lørdag og søndag. Endelig bliver der skåret ned til seks daglige afgange mellem Bornholm og København.

”Vi beklager stærkt de gener, som dette vil medføre for vores passagerer. Vi blev lovet en støtte til indenrigsflyvning med tilbagevirkende kraft fra 1. august og agerede efter dette, men vi fik bare en lang – meget lang – næse,” siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.

Reduceret trafikprogram indtil bedre tider
Regeringen indgik 25. juni 2020 en aftale om en luftfartspakke med Venstre, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti for at redde den danske luftfartsbranche. Den samlede aftale blev dog senere underkendt af EU-Kommissionen, der henviser til, at der er ydet almen støtte til alle danske virksomheder. En reduceret luftfartspakke betyder imidlertid, at der kun kan udbetales små seks millioner kroner per flyselskab for resten af 2020.

Oprindeligt var der afsat 135 millioner kroner i luftfartspakkens rutestøtteordning, som ville have sikret den sædvanlige danske indenrigsflyvning resten af året. DAT ville have modtaget cirka syv millioner kroner i støtte alene i august og lidt mindre i september.

Reduktionerne på indenrigsruterne betyder, at medarbejdere vil gå i arbejdsdeling, men flyselskabet undgår at afskedige ansatte.

”Det er ikke muligt for et lille selskab som DAT at bære disse tab på ruterne, og derfor må vi desværre lukke ned til et minimum, mens vi venter på bedre tider. Jeg er ekstremt skuffet over dette forløb og den arrogance, som EU-Kommissionen optræder med over for yderområderne af Danmark. Åbenbart er Vestjylland eller Bornholm bare ikke særligt vigtige, når man sidder i Bruxelles,” lyder det fra Jesper Rungholm.

25 færre ugentlige afgange
I efteråret 2019 gennemførte DAT gennemsnitligt 185 ugentlige indenrigsflyvninger med en belægningsgrad på 62 procent. I august og september i år har DAT ugentligt fløjet 135 ugentlige indenrigsflyvninger med en belægning på 52 procent. Gennemsnitsprisen har imidlertid været næsten 20 procent lavere for at få folk tilbage i flyene, lyder det fra DAT. I resten af 2020 vil flyselskabet operere 110 ugentlige indenrigsflyvninger.

Ruten mellem Midtjylland (Karup) og København, der altså lukker frem til lige efter nytår, var lukningstruet allerede før coronakrisen på grund af en svag ruteøkonomi. Ruten åbnede igen 10. august efter coronanedlukningen, og planen var oprindeligt, at DAT ville tilbyde op til seks daglige afgange.

 

Relaterede artikler:

DAT: Coronaepidemien er muligheder fremfor krise

DAT reducerer og Alsie Express øger

EU har underkendt dansk indenrigsflystøtte