DAT trækker sig i kampen mod Alsie Express

Efter blot fire uger i direkte konkurrence med Alsie Express har DAT givet op. Flyselskabet vil ikke kæmpe mod Danfoss-pengetanken.

Siden den 17. juni har der været to flyselskaber på indenrigsruten mellem Sønderborg og København. Danish Air Transport (DAT) gik ind på ruten den 3. maj sidste år få timer efter konkursen i Cimber Sterling.

Men for fire uger siden fik flyselskabet konkurrence fra nyetablerede Alsie Express, der drives af Air Alsie med fly, der er ejet af og lejet fra Danfoss-fonden, Bitten & Mads Clausens Fond.

Siden Alsie Express gjorde sin entré, har det været vanskeligt for DAT at fastholde passagertallet på ruten, hvorfor selskabet nu giver op. Fredag den 19. juli flyver DAT sidste gang på ruten, hvorefter Alsie Express vil være alene om at sikre flybetjening mellem Als og København.

“Lige siden starten i maj 2012 har vi arbejdet hårdt på at bygge ruten op. Vi har haft en tæt dialolg med kunderne og løbende forbedret vores service med flere afgange, justeret ruteprogrammet og tilbudt lavere billetpriser samt indgået den vigtige interline-aftale med SAS, som kunderne efterspurgte fra dag ét,“ forklarer administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

Andre opgaver
Afgørende for beslutningen har ifølge DAT været, at selskabet har fået en ny opgave på Kreta, hvor et fly skal beskæftiges flere måneder frem. Herudover er der andre opgaver på vej ind fra det såkaldte ACMI-marked, hvor DAT opererer flyvninger på vegne af andre flyselskaber og således ikke selv har ansvaret for at sælge billettter.

“Det er naturligvis ærgerligt at stoppe ruteflyvningen fra Sønderborg. Og jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for den opbakning, vi har mødt i lokalområdet,“ siger Jesper Rungholm.

Passagerer, der har booket billet på ruten efter fredag den 19. juli vil blive kontaktet af DAT eller deres rejsebureau, som vil kunne hjælpe med at ombooke eller refundere de allerede købte billetter, oplyser selskabet.