DAT vælger charter frem for Oslo-ruter

Efterspørgslen på charter- og wet lease-markedet er så stor, at DAT dropper “tomgangsflyvninger“ i Norge.

Efter mere end to års flyvninger fra norske Rygge lukker og slukker Danish Air Transport (DAT) den 22. december betjeningen af sine fire ruter fra Oslo-lufthavnen.

”Aktiviteten på charter- og wet lease-markedet er på et niveau der gør, at vi ikke længere kan forsvare at flyve tomgang på Rygge-ruterne,” fastslår DAT’s direktør, Jesper Rungholm.

Wet lease er når et flyselskab opererer med eget fly og besætning på et andet flyselskabs ruter.

Jesper Rungholm peger på, at januar og februar traditionelt er svage måneder på Rygge-ruterne. Og kombineret med den store efterspørgsel inden for charter og wet lease, gør at DAT har valgt at trække stikket på sine operationer fra lufthavnen sydvest for Oslo. Et ATR42-fly og et Dash-8 fly benyttes i dag på ruterne fra Rygge. Sidstnævnte fly skal fremover arbejde for Cityline Swiss med at flyve fra Elba til Rom i Italien.

DAT har haft sine kvaler med at løbe ruterne i gang fra Rygge Lufthavnen, som sammen med Torp er Oslos to miniput-alternativer til Oslo Gardermoen. Selskabet har forsøgt sig på ruter til sydnorske storbyer somBergen, Stavanger ogTrondheim samt den danske hovedstad København. Alle sammen destinationer, som Norwegian og SAS flyver heftigt til fra Gardermoen.

Løber af pladsen
Det Vamdrup-baserede danske luftfartsselskab er tidligere blevet kritiseret for, at man ikke kan vide, om de pludselig lukker en rute. Det skaber en usikkerhed hos erhvervslivet i den region som DAT flyver til. Det bedste eksempel er i Sønderborg, hvor usikkerheden om DAT’s dedikation til ruten fik det lokale erhvervsliv til at etablere sit helt eget konkurrerende indenrigsflyselskab til at betjene den rute mellem Sønderborg og København, som er en vigtig livline for det sønderjyske erhvervsliv.

Men Jesper Rungholm afviser at DAT pludselig løber af pladsen i Rygge.

”Efter to år på ruterne fra Rygge kan man ikke sige, at vi ikke har givet det en ærlig chance. Jeg kunne forstå kritikken, hvis vi slet ikke åbnede en annonceret rute eller sprang fra efter få måneder,” siger Jesper Rungholm.

Det er især DAT’s 42-personers ATR42-500 fly, som der er efterspørgsel efter verden over til at operere for andre flyselskaber.

”Vi er de eneste på verdensmarkedet med ledig ATR42-500 kapacitet og derfor er de vældigt eftertragtede,” pointerer Jesper Rungholm.