Flere videoer viser hændelsen. (Screemdump: Josly.Ngoma | TikTok.com)

Desperate passagerer ville storme fly

Flere dages ventetid blev til sidst for meget for en gruppe passagerer, der slap frustrationerne løs og forsøgte at storme et Brussels Airlines-fly, mens politi og lufthavnsansatte holdt dem tilbage.

Den ene udfordring afløste den anden. Sådan var situationen i to dage ombord på et af de i alt ni Airbus A330-300-fly, som Brussels Airlines har i flåden, og det betød, at flyet flere gange blev forhindret i at lette som planlagt.

Det pågældende fly, der bærer registreringen OO-SFF, befandt sig den 15. september om aftenen i N’djili International Airport i Kinshasa, som er hovedstaden i Den Demokratiske Republik Congo, da udfordringerne begyndte.

Både passagerer og besætningen var ellers klar og ventede bare på, at flyet skulle påbegynde take-off. Efter planen skulle det denne aften være fløjet retur til Bruxelles på flight SN358, men flyvningen endte med at blive aflyst, fordi en af Airbus-flyets motorer eksploderede.

Passagerer blev rasende
Star Alliance-selskabet fandt dog en løsning således, at man allerede dagen efter – den 16. september – igen var klar til at foretage flyvningen til Belgiens hovedstad, men det gik dog hverken værre eller bedre end, at stikket atter måtte trækkes.

Denne gang skyldtes det, at der opstod et problem med det system, der skal alarmere besætningen i tilfælde af, at der udbryder brand i flyets lastrum. Nyheden om, at de for anden aften i streg ikke ville komme af sted, blev dog ikke vel modtaget af en del af de rejsende.

I omegnen af 70 rasende og frustrerede passagerer stormede banen og samlede sig omkring flyet, hvilket betød, at besætningen blev fanget inde i flyet. Jordpersonalet, de ansatte i sikkerhedskontrollen og politiet ilede til, hvorefter de forsøgte at forhindre flokken af mennesker i at tiltvinge sig adgang til flyet.

Kritiserer manglende forplejning
Det lykkedes, og efter godt tre kvarter vendte passagererne tilbage til lufthavnsterminalen. Det fortæller det belgiske medie Aviation24.be. Ifølge et klip, der efterfølgende blev offentliggjort på Instagram, var de dog stærkt utilfredse med forløbet omkring aflysningerne.

”Vi har ventet i 48 timer, og vi udmattede og nervøse. Yderligere har vi ikke fået den mindste hjælp i forbindelse med forsinkelsen. Vi føler, at vi bliver behandlet uretfærdigt. Vi har hverken fået mad, drikkevarer eller hjælp til vores bagage. Vi anmoder om et erstatningsfly.”

Passagererne endte med at måtte vente indtil klokken 21.35 – lokal tid – dagen efter, hvor det endeligt lykkedes dem at komme af sted i et andet Airbus-fly, der straks satte kursen mod den belgiske hovedstadslufthavn, hvor det landede klokken 06.39 den efterfølgende morgen.

Flere videoer på blandt andet det sociale medie X, der tidligere var kendt som Twitter, viser et udsnit af begivenhederne i den afrikanske lufthavn.


Relaterede artikler:

Lufthansa Group med seks nye oversøiske ruter

Brussels Airlines-topchef skifter til konkurrent

Flyselskab får SAF via NATO-rørledning