Airbus' nye transportfly, BelugaXL, blev sat i drift den 9. januar. Foto: Airbus

Dette fly skal flyve til 11 destinationer i Europa

Den første af i alt seks nye transportfly af den særprægede type BelugaXL er begyndt at flyve for Airbus. Flyet skal operere mellem fire forskellige europæiske lande.

BelugaXL er det nyeste transportfly fra Airbus. Den europæiske flyproducent tog det specielle fly med de glade øjne og stor mund i brug den 9. januar og har øget Airbus’ transportkapacitet betragteligt.

Flyet er det første af seks nye BelugaXL, der skal produceres frem mod 2023. Flytypen blev lanceret i november 2014, og i november 2019 fik flyet sin certificering af Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA. Forud havde flyet foretaget over 200 prøveflyvninger med i alt over 700 flyvetimer.

BelugaXL er bygget ud fra transportflyet af typen Airbus A330-200, hvilket muliggør genbrug af eksisterende komponenter. To Rolls-Royce Trent 700-motorer driver flyet. Det sænkede cockpit, lastrumsstrukturen og bagenden inklusiv halen er nyudviklet sammen med forskellige partnere.

Nøjagtig som forgængeren, BelugaST (Super Transporter), som Airbus har fem styk af, vil BelugaXL transportere flydele mellem 11 forskellige destinationer i Europa. Der er blandt andet tale om Toulouse, Saint-Nazaire, Albert og Tarbes i Frankrig, Hamborg, Bremen og Ingolstadt i Tyskland, Sevilla og Madrid i Spanien samt Chester i Wales.

Det nye Airbus-transportfly, BelugaXL. Foto: Airbus

30 procent større lastrum end BelugaST
Airbus benytter stadig lufttransport som den primære metode til at transportere de forskellige flydele, men producenten anvender også almindelig vej, jernbane og transport på havet til at flytte delene mellem de forskellige produktionshaller.

BelugaXL måler 63 meter i længden og er otte meter bred. Den har det bredeste tværsnit i lastrummet af alle eksisterende transportfly i verden. Flytypen kan transportere to Airbus A350XWB-vinger på samme tid. BelugaST, der også kendes som Airbus A300-600ST, har 30 procent mindre plads end BelugaXL og kan kun transportere én vinge ad gangen.

Nyttelasten for BelugaXL er 51 ton, hvilket svarer til syv rigtig store afrikanske hanelefanter. Den maksimale startvægt er 155 ton. Rækkevidden er på 4.000 kilometer. Og flyet kommer til at tilbagelægge rigtig mange kilometer om året. De fem nuværende BeligaST tilbagelægger cirka 6,5 millioner kilometer per år, eller hvad der svarer til 17 flyvninger til Månen.

Selskabet Airbus Transport International (ATI) driver alle Beluga-flyene. På sigt er det planen, at de seks nye transportfly af typen BelugaXL skal erstatte de fem ældre BelugaST hos Airbus.

 

Relaterede artikler:

Smilende Beluga XL er ude af malerhallen

Airbus præsenterer sin første nye Beluga

Fly i alle størrelser i flybygger-byen