Branchedirektør Karsten Lauritzen, DI Transport. (Foto: Sif Meincke | PR)

DI opfordrer flyveledere til at stoppe ‘gidseltagning’

Branchedirektør Karsten Lauritzen fra DI Transport opfordrer flyvelederne til at ‘bevare jordforbindelsen’ og stoppe kravene om ‘ekstreme lønforhøjelser” ved derigennem at udnytte den aktuelle mangel på flyvelederkapacitet.

(Historien er opdateret den 4. maj kl. 09.15 med kommentarer fra DATCAs formand Esben Blum)

Forhandlingerne mellem Naviair og Dansk Flyvelederforening (DATCA) om vagtplaner og honorering, i forbindelse med den øjeblikkelige mangel på flyveledere, er gået i hårdknude. 

De mange forsinkelser og aflysninger vurderes at have kostet flyselskaberne langt over 100 millioner kroner siden årsskiftet, og passagererne bliver hver dag gidsler i konflikten mellem den danske flyvetrafiktjeneste og flyvelederne.

Det får nu DI Transport, og herunder brancheforeningen Dansk Luftfart til at opfordre flyvelederne til ikke at udnytte situationen ved at fremsætte ekstreme lønkrav.

følge Naviair forlanger DATCA ændringer i vilkårene, der i givet fald vil øge omkostningerne til flyvelederne med op til 40 procent, således at årslønnen i gennemsnit stiger fra 1,2 til 1,7 millioner kroner. Derudover ønsker flyvelederne at reducere arbejdstiden med 12 procent svarende til to vagter om måneden. Naviair har i sit udspil lagt op til en årlig lønstigning på 135.000 kroner med fuld effekt fra 2025 inklusive den forventede overenskomstmæssige stigning samt en betaling på 22.000 kroner per ekstravagt.

“Situationen er meget alvorlig. Luftfarten er på vej videre fra COVID-19. Men nu følger så dette. Det er i sagens natur aldrig optimalt, når man skal bede medarbejderne om at tage ekstravagter for at få vagtplanen til at gå op,” siger Karsten Lauritzen, branchedirektør Dansk Luftfart og DI Transport.

En urimelig situation
Branchedirektøren har dog ikke meget forståelse for, at flyvelederne, efter hans opfattelse, forsøger at forhandle store permanente lønstigninger hjem til gengæld for en håndsrækning i en vanskelig periode for Naviair.

“Det vidner om, at flylederne reelt godt kan og vil levere løsningerne, men kun hvis de får nogle ekstreme lønforhøjelser og andre goder på toppen af de i forvejen meget vellønnede jobs. Og det er faktisk reelt sådan, at den nuværende situation let kunne afværges, hvis bare flyvelederne i ganske begrænset omfang ville tage ekstravagter,” vurderer Karsten Lauritzen.

Ifølge DI-branchedirektøren bør der være en erkendelse af, at ekstravagter har sin pris, og at der er brug for en midlertidig løsning, der kan afhjælpe de aktuelle udfordringer. Men der er ikke meget forståelse for, at passagerer, flyselskaber og Københavns Lufthavn skal betale prisen for flyveledernes kamp.

“Det er passagererne, der først og fremmest mærker konsekvenserne af den opståede situation. Det er urimeligt. Men også luftfartsselskaberne og lufthavnen skal betale prisen for aflysninger og forsinkelser – dels i tabt omsætning, utilfredse kunder og eventuelle kompensationer til passagerer,” lyder det fra Karsten Lauritzen, der opfordrer flyvelederne til at ‘bevare jordforbindelsen’ og finde en løsning med Naviair.

Handler ikke alene om penge
Hos DATCA er man enige med DI Transport, at det er en alvorlig situation. Men derfra hører enigheden også op, for så vidt angår, hvordan de aktuelle udfordringer skal løses.

Det fremgår af en skriftlig kommentar fra Esben Blum, formand for DATCA.

Det er vigtigt at forstå, at der sidder rigtige mennesker i kontroltårnene, som i det seneste år har taget mere end 1.500 ekstravagter på deres fridage og taget meget overarbejde. Så flyvelederne har i den grad strakt sig meget længe og meget langt for at få vagtplanerne til at gå op, men situationen kan ikke længere bare håndteres med snuptagsløsninger og et par ekstravagter – det kræver langsigtede løsninger, og det er Naviairs ansvar.”

Samtidig afviser Esben Blum, at der skulle være stillet egentlige lønkrav, som Naviair ellers har oplyst.

”Jeg bliver nødt til at slå fast, at situationen ikke alene kan løses med flere penge, og at vi aldrig har stillet noget lønkrav. Det her handler om mennesker – for man kan ikke navigere flyvemaskiner med penge – der skal mennesker til. Lige nu ser vi et udspil fra Naviair, som slet ikke står mål med situationens alvor. Det er ærlig talt ikke bare frustrerende, men også meget nedslående. Men vi er klar til at forhandle videre, så vi kan løse den her situation, men det kræver, at Naviair også vil drøfte vores forslag til løsninger.”

 

Relaterede artikler:

Flyveledere afviser forhandlingsoplæg fra Naviair

CPH: Tvunget til at oplyse om Naviairs udfordringer

Flyveledere: Påsken var generalprøve på sommeren